Обсяг бюджетних витрат на впровадження енергоощадний заходів, значно перевищує обсяг зекономлених фінансових ресурсів, отриманих внаслідок впровадження цих заходів.
![](http://frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/05/image1-1.jpg)
Анна Кашуба, Громадський префект та голова ГО «Фонд ініціативного розвитку» так прокоментувала основні висновки дослідження:
«Виявляється, що заходи з енергозбереження нічого не зберігають.
Обсяг бюджетних витрат на проведення політики енергозбереження значно перевищує обсяг зекономлених бюджетних коштів, отриманих за результатами її впровадження.
Більшість заходів, на які щорічно витрачаються бюджетні кошти – взагалі не здатні нічого заощадити тому що:
По-перше, мають просвітницький характер :
« Забезпечення діяльності відкритого консультаційного центру з питань енергозбереження»;
По-друге, тільки розпочинаються, та перепиняютися одразу після розробки проектно-кошторисної документації:« Реконструкція з термосанацією»
Схоже на імітацію економії коштів бюджету міста.
Але може це і на краще? За розрахунками учасників заходу, бюджетні кошті повертаються у вигляді економії оплати на енергоносії ЗОШ 60 більш як 100 років! У Варварівці...
Увага! Окупність єдиного закінченого проєкту реконструкції з термосанації — 129 років.
![](http://frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/05/image3-1.png)
Так згідно з відповіддю від Департаменту енергетики №1718/020201-40/14/20 від 30.03.20 економія бюджетних коштів склала:
2018р. – 27189,12 грн. ( завершення робіт у 2018р.)
2019р. — 88333,1 грн.
Розрахунок окупності проекту «Реконструкція з термосанацією, у т.ч. проектні роботи» по ЗОШ № 60:
Видатки бюджету склали —11454,02 тис.грн.
Річна економія бюджетних коштів при існуючих тарифах – 88,333 тис. грн.
Окупність проекту для бюджету
11454,02 тис.грн./ 88,333 тис. грн.= 129,7 років
Тобто при існуючих тарифах вкладені в проект бюджетні кошті повернуться через 129,7 років. Звичайно, динаміка збільшення вартості енергоносіїв прискорить термін окупності проекту.
Але розрахункова окупність проєкту – 129,7 років – це навіть не довгостроковий проєкт. Це нескінченний проєкт.
Ще 28 аналогічних проєктів знаходяться зараз на різних етапах виконання. Але якщо у них аналогічний термін окупності, чи необхідні вони нашому місту?
Чи витримує наш бюджет таку «економію» ????
Чи витримає наш міський бюджет таке енергозбереження ???
По- третє, взагалі за рахунок бюджетних коштів фінансується обслуговування приватної власності:«відшкодування відсоткових ставок або частини кредиту за кредитами, залученими на впровадження заходів з енергозбереження».
![](http://frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/05/image3-1.png)
Так згідно з відповіддю від Департаменту енергетики №1718/020201-40/14/20 від 30.03.20 економія бюджетних коштів склала:
2018р. – 27189,12 грн. ( завершення робіт у 2018р.)
2019р. — 88333,1 грн.
Розрахунок окупності проекту «Реконструкція з термосанацією, у т.ч. проектні роботи» по ЗОШ № 60:
Видатки бюджету склали —11454,02 тис.грн.
Річна економія бюджетних коштів при існуючих тарифах – 88,333 тис. грн.
Окупність проекту для бюджету
11454,02 тис.грн./ 88,333 тис. грн.= 129,7 років
Тобто при існуючих тарифах вкладені в проект бюджетні кошті повернуться через 129,7 років. Звичайно, динаміка збільшення вартості енергоносіїв прискорить термін окупності проекту.
Але розрахункова окупність проєкту – 129,7 років – це навіть не довгостроковий проєкт. Це нескінченний проєкт.
Ще 28 аналогічних проєктів знаходяться зараз на різних етапах виконання. Але якщо у них аналогічний термін окупності, чи необхідні вони нашому місту?
Чи витримує наш бюджет таку «економію» ????
Чи витримає наш міський бюджет таке енергозбереження ???
По- третє, взагалі за рахунок бюджетних коштів фінансується обслуговування приватної власності:«відшкодування відсоткових ставок або частини кредиту за кредитами, залученими на впровадження заходів з енергозбереження».
У Миколаєві у 2019 р кошти платників податків в сумі 15 млн 570 тис грн. витрачені на обслуговування приватної власності! Це найбільший показник з усієї України:
Загалом, ми прийшли до висновку, що між плануванням, виконанням та моніторингом результативності політики енергоощадження у Миколаєві немає логічного взаємозв’язку;
політика енергозбереження та енергоефективності у нашому місті неефективна з точки зору економічної доцільності для бюджету .Обсяг бюджетних витрат на проведення політики енергозбереження значно перевищує обсяг зекономлених бюджетних коштів, отриманих за результатами її впровадження.»
А саме 5 питань до чиновників:
Навіщо було проведено 114 аудитів, якщо рекомендації тільки 10 з них було впроваджені?
Навіщо розпочинати 29 проєктів «Реконструкція з термосанацією», якщо тільки на 10 з них проведено енергоаудити?
Навіщо починати 29 проєктів «Реконструкція з термосанацією, у т.ч. проєктні роботи», якщо виконано з них тільки 1?
Чому не можливо провести енергоаудит, а потім на тих самих об’єктах впровадити рекомендації енергоаудиту, а потім проводити моніторинг скорочення споживання енергоносіїв та економії бюджетних коштів?
Чому не можна починати наступні проєкти після того, як попередні почнуть забезпечувати скорочення споживання енергоносіїв та економії бюджетних коштів!!!
РЕКОМЕДАЦІЇ
В рамках е-конференции обговорениі та складени рекомендації для місцевих посадовцев:
Забезпечити причинно-наслідковий зв’язок між плануванням, виконанням та моніторингом результативності впровадження заходів зенергозбереження;
розробити та затвердити стратегічний план впровадження енергозберігаючих заходів, заснований на пріоритетності заходів, з точки зору забезпечення економії бюджетних коштів в наслідок їх реалізації;
забезпечити послідовне виконання заходів шляхом включення їх в бюджетні програми наступних бюджетних періодах згідно стратегічного плану;
Забезпечити прозорість бюджетної політики енергоефективності шляхом демонстрації фактичної економії енергоресурсів та бюджетних коштів у розрізі програм та заходів з енергозбереження, шляхом включення в паспорти бюджетних програм результативних показників, які демонструють річну економію споживання енергоресурсів у натуральному та грошовому виразі:
— теплопостачання, тис. Гкал/рік (%), грн.
— водопостачання, тис. куб. м/рік (%), грн.
— електроенергії, тис. кВт/рік (%), грн.
— природного газу, тис. куб. м/рік (%), грн.
Поступово замінити економічно неефективні заходи, виконувані в рамках бюджетних програм, на ті, які здатні дійсно забезпечити скорочення споживання ресурсів і економію бюджетних коштів.
Забезпечити дієвий процес оцінки ефективності енергозберігаючих заходів щодо доцільності використання бюджетних коштів на ці заходи у наступних бюджетних періодах.
На виконання Ст. 20, 26, 28 Бюджетного кодексу України та відповідних пакетів НПА центральних органів виконавчої влади забезпечити прозорість і підзвітність бюджетного процесу та запуск системи управління внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у міськвиконкомі у сферах відповідальності 3-х міських департаментів (Енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій м. Миколаєва; Економічного розвитку, внутрішнього контролю, Фінансів), що відповідають за:
— Публічне представлення на бюджетних слуханнях і офіційних ресурсах виконавчих органів місцевого самоврядування фактичної економії енергоресурсів та бюджетних коштів у розрізі програм та заходів «людською мовою»;
— Налагодження механізму впливу системи щорічної оцінки ефективності бюджетних програм на пріоритети прогнозу місцевого бюджету 2021- 2023р.; цільових і бюджетних програм і заходи бюджетних програм в у наступних бюджетних періодах та атестацію місцевих посадовців з наступними відповідними висновкам керівництва щодо оплати праці посадовцям.
Департаменту розробити механізм включення завдань та заходів енергозбереження у цільові та бюджетні програми з точки зору показників їх економічної доцільності.
На виконання вимог Статуту міста забезпечити дієвість таких механізмів місцевої демократії участі як громадські слухання, громадські дорадчі органи:
— Ініціювати проведення громадських слухань з питань ефективності реалізації політики енергозбереження у м. Миколаєві за період 2017-2020 р енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій м. Миколаєва зокрема, з використанням інформаційно-комунікативних е- технологій;
— Створити при Департаменті енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій громадську раду.
Було прийнято рішення сформувати ініціативну групу зі створення громадської ради при Департаменті енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій.
Матеріали е-конференції:
Дослідження: Ефективність використання коштів бюджету м. Миколаєва» на міську політику енергозбереження» http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/04/analitKashuba.pdf.
Реліз рекомендацій дослідження http://frgn.mk.ua/?p=11446.;
Презентація ГО «Фонд ініціативного розвитку».
Пропозиції #ГромадськаПрефектура, що погоджені робочою нарадою Експертно- громадської ради http://frgn.mk.ua/?p=11446
Загалом, ми прийшли до висновку, що між плануванням, виконанням та моніторингом результативності політики енергоощадження у Миколаєві немає логічного взаємозв’язку;
політика енергозбереження та енергоефективності у нашому місті неефективна з точки зору економічної доцільності для бюджету .Обсяг бюджетних витрат на проведення політики енергозбереження значно перевищує обсяг зекономлених бюджетних коштів, отриманих за результатами її впровадження.»
А саме 5 питань до чиновників:
Навіщо було проведено 114 аудитів, якщо рекомендації тільки 10 з них було впроваджені?
Навіщо розпочинати 29 проєктів «Реконструкція з термосанацією», якщо тільки на 10 з них проведено енергоаудити?
Навіщо починати 29 проєктів «Реконструкція з термосанацією, у т.ч. проєктні роботи», якщо виконано з них тільки 1?
Чому не можливо провести енергоаудит, а потім на тих самих об’єктах впровадити рекомендації енергоаудиту, а потім проводити моніторинг скорочення споживання енергоносіїв та економії бюджетних коштів?
Чому не можна починати наступні проєкти після того, як попередні почнуть забезпечувати скорочення споживання енергоносіїв та економії бюджетних коштів!!!
РЕКОМЕДАЦІЇ
В рамках е-конференции обговорениі та складени рекомендації для місцевих посадовцев:
Забезпечити причинно-наслідковий зв’язок між плануванням, виконанням та моніторингом результативності впровадження заходів зенергозбереження;
розробити та затвердити стратегічний план впровадження енергозберігаючих заходів, заснований на пріоритетності заходів, з точки зору забезпечення економії бюджетних коштів в наслідок їх реалізації;
забезпечити послідовне виконання заходів шляхом включення їх в бюджетні програми наступних бюджетних періодах згідно стратегічного плану;
Забезпечити прозорість бюджетної політики енергоефективності шляхом демонстрації фактичної економії енергоресурсів та бюджетних коштів у розрізі програм та заходів з енергозбереження, шляхом включення в паспорти бюджетних програм результативних показників, які демонструють річну економію споживання енергоресурсів у натуральному та грошовому виразі:
— теплопостачання, тис. Гкал/рік (%), грн.
— водопостачання, тис. куб. м/рік (%), грн.
— електроенергії, тис. кВт/рік (%), грн.
— природного газу, тис. куб. м/рік (%), грн.
Поступово замінити економічно неефективні заходи, виконувані в рамках бюджетних програм, на ті, які здатні дійсно забезпечити скорочення споживання ресурсів і економію бюджетних коштів.
Забезпечити дієвий процес оцінки ефективності енергозберігаючих заходів щодо доцільності використання бюджетних коштів на ці заходи у наступних бюджетних періодах.
На виконання Ст. 20, 26, 28 Бюджетного кодексу України та відповідних пакетів НПА центральних органів виконавчої влади забезпечити прозорість і підзвітність бюджетного процесу та запуск системи управління внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту у міськвиконкомі у сферах відповідальності 3-х міських департаментів (Енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій м. Миколаєва; Економічного розвитку, внутрішнього контролю, Фінансів), що відповідають за:
— Публічне представлення на бюджетних слуханнях і офіційних ресурсах виконавчих органів місцевого самоврядування фактичної економії енергоресурсів та бюджетних коштів у розрізі програм та заходів «людською мовою»;
— Налагодження механізму впливу системи щорічної оцінки ефективності бюджетних програм на пріоритети прогнозу місцевого бюджету 2021- 2023р.; цільових і бюджетних програм і заходи бюджетних програм в у наступних бюджетних періодах та атестацію місцевих посадовців з наступними відповідними висновкам керівництва щодо оплати праці посадовцям.
Департаменту розробити механізм включення завдань та заходів енергозбереження у цільові та бюджетні програми з точки зору показників їх економічної доцільності.
На виконання вимог Статуту міста забезпечити дієвість таких механізмів місцевої демократії участі як громадські слухання, громадські дорадчі органи:
— Ініціювати проведення громадських слухань з питань ефективності реалізації політики енергозбереження у м. Миколаєві за період 2017-2020 р енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій м. Миколаєва зокрема, з використанням інформаційно-комунікативних е- технологій;
— Створити при Департаменті енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій громадську раду.
Було прийнято рішення сформувати ініціативну групу зі створення громадської ради при Департаменті енергетики, енергозбереження та впровадження інноваційних технологій.
Матеріали е-конференції:
Дослідження: Ефективність використання коштів бюджету м. Миколаєва» на міську політику енергозбереження» http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2020/04/analitKashuba.pdf.
Реліз рекомендацій дослідження http://frgn.mk.ua/?p=11446.;
Презентація ГО «Фонд ініціативного розвитку».
Пропозиції #ГромадськаПрефектура, що погоджені робочою нарадою Експертно- громадської ради http://frgn.mk.ua/?p=11446
Прес — служби ГО «Фонд ініціативного розвитку
та ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» — координатор коаліції #ГромадськаПрефектура
Немає коментарів: