четверг, 4 января 2018 г.

Новини для дорослих: секс, бої та ціни в «Буковелі»



Підлітка б'ють ногами по голові, оголена Дар'я Астаф'єва знімається в кіно, Марина Порошенко піариться на благодійності — телеканали показують у дитячий час новини, на які захочуть дивитися далеко не всі дорослі.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 11–17 грудня 2017 року.

Верховний Суд та судді без минулого?

15 грудня в Україні запрацював новий Верховний суд. Подію висвітлили практично всі телеканали й усі забули про одну дуже важливу річ: критичний бекґраунд судової реформи. Виділився в цьому сенсі лише ICTV: тут забули й про сам Верховний суд.

Начитку ведучої ICTV Інни Шевченко з нагоди початку роботи Верховного суду подаємо повністю: «В Україні запрацював оновлений Верховний Суд. На урочистостях з цієї нагоди президент пообіцяв уже наступного тижня внести до Верховної Ради законопроект і про Антикорупційний суд. Петро Порошенко запевнив, що його варіант реформаторського закону справді допоможе викорінити це суспільне зло. Суд створюється для розгляду справ, у яких фігуруватимуть високопосадовці і суддів туди призначатимуть за результатами відкритого конкурсу. Щоб депутати могли взятися за розгляд президентського документа, їм треба відкликати свої проекти. Порошенко вважає, що депутатські варіанти неконституційні, до того ж Венеційська комісія вирішила, що всі вони не відповідають демократичним нормам і сучасному антикорупційному законодавству». Виділене речення — єдине в сюжеті, яке стосується безпосереднього ВСУ. Все інше — це дії, думки та піар Петра Порошенка. Після начитки теж виступає лише він і розповідає виключно про Антикорупційний суд.

На 5-му каналі в підводку винесли лише заяву Президента: «Із втілення судової реформи почнемо. Новий законопроект щодо створення антикорупційного суду в Україні, в парламенті може з'явитися вже наступного тижня. Його внесе Президент Петро Порошенко», — розповідає ведуча Яна Конотоп. Про те, в якому контексті про це згадував голова держави, «Час новин» розповідає лише у другій половині сюжету. Але тут все ж пояснюють суть реформи та надають слово новій голові Верховного суду й голові Венеціанської комісії.

На «1+1» підводку цілком присвятили ВСУ, але коментував сюжет тільки Петро Порошенко. У наступному матеріалі кореспондент Дмитро Фурдак поспілкувався з кількома новообраними членами Феміди. До «України» та СТБ, що теж розповідали про запуск нового Суду, претензій із приводу піару високопосадовців немає.

Натомість до всіх телеканалів є спільна претензія з приводу бекґраунду новини, адже ніхто з них не згадав про щонайменшу критику судової реформи та обраних суддів. 25 % членів ВСУ провалили громадську перевірку на доброчесність. Зокрема, до Верховного суду потрапили люди, які засудили Юрія Луценка, працювали без присяги, виступали проти е-декларування, зазначили, що їх можуть рекомендувати політики. Майже 80 % членів Верховного суду вже були суддями раніше. Критику викликав також сам процес відбору кадрів до ВСУ. Жоден телеканал не розповів про ці факти, а «1+1» не згадав їх у своїй розмові з суддями.

Така позиція журналістів досить дивна. Адже навіть Петро Порошенка в сюжеті СТБ робив акцент на чеснотах оновленого суду: «Сьогодні вже ні в кого не виникає сумнівів, що такі принципи, як верховенство права, компетентність, незалежність та неупередженість і безумовно відповідальність є основою не тільки справедливого суду, але є основою правової держави». Та як судді зможуть бути, наприклад, незалежними (а держава правовою), якщо журналісти мовчатимуть про теоретично можливий вплив на суд?

«1+1» намагається продати глядачам секс

16 грудня «1+1» просував знятий за своєї підтримки фільм «Свінгери». Зазвичай ми не приділяємо подібній саморекламі особливої уваги, але цей сюжет став винятком. Адже єдиний аргумент «ТСН» подивитися фільм — це секс.

У підводці ведучої Лідії Таран тема інтиму фігурує тричі: «... Найеротичнішапрем'єра цієї зими. На великі екрани виходить перша українська сексуальна комедія"Свінгери". Гучна презентація стрічки, знятої за підтримки каналу "1+1", відбулася в одному із столичних клубів. На закритій вечірці із сексуальним присмаком(що? — MS) побувала Вікторія Дмитренко».

Перші чотири кадри сюжету виглядають так: чоловік на камеру розпиває спиртне, бюстгальтер висить на стіні, одна жінка гладить іншу у ванній, пара цілується на ліжку посеред клубу. На фоні лунає начитка кореспондентки: «Шампанське, спіднє — на люстрах, оголені дівчата у ванній та великі свінгерські ліжка із гостями — це прем'єра сексуальної комедії "Свінгери"». Власне, жодних проблем із такою начиткою та відеорядом не було б, якби не два «але»: все це потенційно дивляться діти й усе це позиціюється як новинна журналістика.

Сюжет «1+1» ми нашим читачам (дорослим!) дуже радимо подивитися повністю, тут же процитуємо лише кілька його фрагментів. Наприклад, оцей діалог із фільму:

Актор Любомир Валівоць: «І все ж таки, що сталося, у вас двері зіпсувалися?»

Акторка Дар’я Астаф’єва: «Мужики у нас зіпсувалися. Можеш мене взяти?»

Ця ж сцена дарує глядачам ще два чудових моменти. По-перше, синхрон Дар’ї Астаф’євої про свою героїню: «Может, это выглядит развратно там, я обнаженная, я переспала в первую ночь с мужчиной, но — она такая же отважная и такая же сумасшедшая, как я». По-друге, ще один фрагмент стрічки, очевидно, продовження діалогу, в якій акторку видно повністю оголеною. «1+1» нічого не цензурує.



Приємного сімейного перегляду


Ще один цікавий елемент телесюжету — це плітки про співачку Ольгу Полякову від кореспондентки: «В зеленій перуці та довгій сукні, яка старанно прикриває кругленький живіт [...] Чи то зайві кілограми наїла, чи втретє завагітніла, білявка не коментує».

Окремо наводимо кілька висловів із матеріалу, які належать і журналістці, й акторам: «не знайде собі, де діти й руки, й інші частини тіла», «привабливі частини тіла та вокальні здібності зірки секс-кіно демонструють на сцені», «нехай узнають паничі, що люди роблять уночі», «його дружина, зведена на сексі...», «а хто в рукавичці живе? (героїня фільму вказує на штани чоловіка. — MS)».

Загалом, у сюжеті не згадується жодна інша перевага фільму, крім сексу: не хвалять ані сюжет, ані гру акторів, ані гумор, ані «картинку». Можливо, не просто так?

P. S. Окремо зазначимо, що протягом усього тижня «1+1» ще кілька разів підтверджував статус найжовтішого українського телеканалу: тут випустили аж два сюжети про сімейне життя шоумена Антіна Мухарського (теж із оголенням у кадрі) та матеріал про польський серіал «Діагноз», який «Плюси» невдовзі покажуть в ефірі. Його синопсис від журналістів звучить високохудожньо: це серіал про жінку, що «намагається повернути своїх дітей, подає до суду на колишнього чоловіка, та коли їде до адвоката, потрапляє в жахливу аварію і втрачає пам'ять».

Дитячі бої без правил та цензури


12 грудня у Дніпропетровській області один школяр побив іншого, поки діти навколо підбурювали «нападника» та знімали все на відео. Постраждалий хлопець, на щастя, дістав лише легкі тілесні ушкодження. Тим не менше, загальнонаціональні телеканали («112», «1+1», «Інтері» та СТБ) 12 грудня все-одно випустили про це матеріали, у випадку «1+1» та СТБ тема навіть була першою у випуску.

За змістом сюжетів до журналістів претензій немає: слово отримали й правоохоронці, і співробітники школи, й сам постраждалий. «1+1» також поговорив про проблему із психологом. Із «нападником» чи його сім’єю, щоправда, жоден телеканал зв’язатися не зміг.

Проблема теленовин полягала в іншому: всі вони продемонстрували досить жорстокі кадри побиття — один хлопець б’є іншого в живіт і той падає на футбольне поле. Далі лежачий дістає ногами по голові, по спині, по ребрах, на ньому стрибає «противник». «112» показав усе це двічі. Власне, крім побиття та синхрону речниці місцевої прокуратури, в новині телеканалу взагалі не було відеоряду: «112» єдиний не взяв коментарів у потерпілого та представників школи. Повідомлення виглядало так, немов кадри побиття журналісти використали не лише для ілюстрації новини, а й просто, аби «перекрити» начитку ведучого по відео.

«Інтер» показав побиття один раз, але єдиний із усіх телеканалів не «замилив» обличчя підлітків. На «1+1» ведуча Наталія Мосейчук наприкінці начитки попередила глядачів: «Увага, в сюжеті будуть використані кадри які приголомшили і правоохоронців, і досвідчених психологів». Щоправда, незрозуміло, — це заклик дивитися чи не дивитися далі? «Україна» розповіла про ситуацію із запізненням, 13 грудня, й теж показала побиття із усіма подробицями. Найжорстокіших кадрів уникли лише на СТБ (хоча й показали кілька ударів), аргументуючи це етичними міркуваннями.

Ризикнемо припустити, що саме наявністю подібних відеокадрів тематичні сюжети й зобов’язані своєму існуванню. Цього року правоохоронці зареєстрували вже 86 побиттів скоєних неповнолітніми. Із булінгом в Україні стикається близько 67 % дітей. Тим не менше, їхнім історіям не присвячують перші сюжети теленовин. А от подібним, знятим на камеру жорстоким побоям, — так. Причому здебільшого матеріали ЗМІ починаються саме з відеозаписів бійок, адже, по суті, зафільмована разюча жорстокість і є інформаційним приводом, який приваблює глядача.

Це негативна тенденція, адже вона веде до скандалізації новин і, як наслідок, погіршення якості журналістики. Наприклад, у цій історії існує дві різних версії мотивації побиття, залежно від телеканалу: на «112», із посиланням на правозахисників, розповідають, що «хлопці з'ясовували стосунки через дівчину», на інших каналах свою версію розповідає постраждалий: «Кто-то сказал, что я на него нехорошие слова говорю. Хотя я на него ничего не говорил. Он и с другими детьми так бил. Он снимает видео, чтобы потом: "какой я крутой, какой я сильный"». При цьому жоден канал не вказав статистику подібних побиттів в Україні, а з дитячим психологом поспілкувалися лише на «1+1». Також тільки в «ТСН» є коментар юриста, який вважає, що реальне покарання може отримати лише одинадцятикласник, який фільмував сутичку.

Що ж до використання жорстоких кадрів у сюжетах, то, по-перше, навряд чи подібний контент є приємним (і прийнятним) для дітей та дорослих, які можуть побачити його у вечірньому ефірі. По-друге, це просто дивно: використовувати кадри бійки, засуджуючи факт того, що її знімали.


ICTV запрошує всіх на безальтернативний «Буковель»


На курорті «Буковель» почався лижний сезон, а на ICTV продовжився рекламний. «Факти» випустили сюжет про відпочинок у горах, де вказали всі необхідні потенційним відвідувачам ціни, причини приїхати у «Буковель» та власний захват. А от альтернатив у гірськолижного курорту не знайшлося.

Ведуча Інна Шевченко 15 грудня розповідає: «У Карпатах вже стартував лижний сезон. Гори у снігу і запрошують на відпочинок. Факти побували в одному з найвідоміших лижних курортів — "Буковелі" і дізнались, які ціни цього сезону». Власне, уже в цьому й полягає головна проблема сюжету: в Україні є ще щонайменше три гірськолижних курорти й усі вони дешевші за «Буковель». Тим не менше, «Факти» дізнаються ціни лише тут і про існування альтернатив навіть не згадують.

Продемонструвавши кадри гір та задоволених відпочивальників, кореспондентка Катерина Курбанова переходить до цін: «Щоб сповна насолодитися екстремальним відпочинком, доведеться розщедритися. Цього сезону денний скі-пас коштує майже 700 гривень, якщо придбати до дев'ятої ранку. Якісне спорядження можна взяти за 200 гривень на день. На цьому радять не економити». Співробітник прокату переконує, що гарне спорядження потрібне заради безпеки, журналістка заохочує розщедритися ще трішки: «На вечірнє катання, яке тут починається з четвертої години, я витратила 300 гривень. [...] Лижників менше, гірки трошки розбиті. Але кататися у вечірню пору дивовижно».
Розповідають і демонструють «Факти» й інший асортимент «Буковелю»: санчата, сноутьюби, запряжених хаскі, оглядові підйомники, лазні та чани. Згадують і про вартість харчування, і про вартість проживання. Представниця комплексу радить витрачатися приїздити всією родиною: «Більшість розваг спрямовані на те, щоб все ж таки вся родина була згуртована і відпочивала разом».

Завершується повідомлення інформацією про акції та способи зекономити: «Найдешевша ціна тут у березні, в кінці сезону [...] Якщо про зимовий відпочинок у Карпатах подбати ще влітку, то зекономити можна половину». Про інші можливі способи зекономити, на кшталт, поїхати у Словаччину чи інші країни, тут не згадують.

Разом із тим, суто замовним сюжет назвати складно. По-перше, журналістка і відпочивальники визнають відносно високу вартість послуг. По-друге, в матеріалі є відлякувальний момент із травмонебезпечністю: «Факти» показують, як якогось лижника лікують після подвійного перелому. По-третє, у «Буковелю» наразі досить цікава система власності, тож складно уявити, хто саме міг «замовити» подібний матеріал. Якщо коротко: курорт є одним із активів «Приватбанку», який той взяв на баланс під час націоналізації. Окремі експерти навіть заявляли, що, таким чином, «Буковель» може вважатися державним. Зараз у Нацбанку стверджують, що його необхідно продати.

Схожі проблеми були й на «1+1» 12 грудня. Щоправда, сюжет телеканалу більше розповідав про подію відкриття сезону (костюмований спуск), аніж про сам курорт. Водночас до новини потрапила суто рекламна заява представниці «Буковелю»: «Гори кличуть усіх — від маленького до великого, адже кожен знайде розвагу до душі, знайде чим зайнятися. Навіть якщо не вмієте стояти на лижах і сноубордах — це не проблема. Тут можна зайнятися купою всяких цікавинок, адже є розваги і на санчатах покататися, і потанцювати, і в чанах почанитися».

Загалом, проблемою обох сюжетів є прирівняння поняття «гірськолижний відпочинок» до «Буковелю». Хоча і в Україні, й за кордоном, очевидно, існує багато інших подібних курортів і глядачам, мабуть, цікавіше було би подивитися на них у порівнянні. Чи дізнатися про перипетії з власністю на «Буковель».

Марина Порошенко в ролі Святого Миколая

16 грудня в рамках соціальної програми «З теплом у серці» (Благодійний фонд Порошенка) у Києві відбувся благодійний концерт для дітей до Дня Святого Миколая. Ні на свято, ні на дітей журналісти уваги не звернули.

Ведуча ICTV Інна Шевченко розповідає: «Благодійна вистава для дітей переселенців, учасників АТО та дітей-інвалідів відбулася в театрі ляльок у Києві. Її організувала (як саме? — MS) дружина Президента Марина Порошенко в рамках соціальної програми “З теплом у серці”. Запросили двісті дітей на виставу “Морозе, Морозенку” за мотивами української народної казки. Перша леді прийшла до театру разом із своїми дітьми. Каже, створювати святковий настрій до Дня Святого Миколая вже добра традиція [...] Наприкінці діти отримали солодкі подарунки і змогли зробити селфі із дружиною Президента». Після цього слово отримує сама Марина Порошенко.

Зверніть увагу, що вся «новина» «Фактів» зосереджена виключно навколо першої леді. Навіть із візуального погляду в сюжеті було всього п’ять кадрів вистави, кілька загальних планів залу та жодного кадру дітей, поруч із якими не була би присутня Марина Порошенко.

На телеканалі «Україна» було два кадри вистави та один крупний план дитини із залу. Говорила в сюжеті теж лише Марина Порошенко, причому «Сегодня» лишили в її синхроні, зокрема, таку заяву: «Протягом всього року ми працюємо з дітьми і отримуємо велике, колосальне задоволення від цього». Ведуча Анна Панова не дуже коректно вказала роль першої леді в дійстві, зате потім додатково її пропіарила: «Новогоднюю сказку слушала и Марина Порошенко. Супруга Президента пообещала: в грядущем году детских праздников и сюрпризов будет ещё больше».

На «Інтері» було три кадри вистави та лише один кадр із залу: Марина Порошенко з дітьми. Говорила в сюжеті теж лише перша леді й «Інтер» єдиний коректно вказав її роль в організації вистави: «Представление это прошло в рамках социальной программы "Благотворительного фонда Порошенка"».

Піарність цих повідомлень доводить кілька речей. По-перше, дійство в ляльковому театрі було унікальним лише участю в ньому дружини Президента, адже благодійні вистави для дітей — не рідкість в Україні. Така була на Волині, у Львові, ще буде в Києві. У кінці вересня цей же театр ляльок дав дев’ять одночасних безкоштовних вистав. По-друге, в сюжетах узагалі не звертають увагу ні на кого, крім Марини Порошенко: ні на дітей, ні на свято, ні на саму виставу. Хоча роль першої леді безпосередньо в організації події незрозуміла. Імовірно, вона є лише «обличчям» благодійності, а отже й бенефіціаркою піару.

Узагалі, сюжети про день Святого Миколая можна було би зробити значно кориснішими та цікавішими: розповісти про резиденцію Святого Миколая в Києві, про волонтерські благодійні акції (15 грудня такий сюжет вийшов на СТБ), про те, як особисто допомогти дітям чи куди можна піти на свята. Натомість у журналістів вийшли абсолютно пусті повідомлення, суть яких звелася лише до того, що Марина Порошенко допомагає дітям.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили:



Володимир Гройсман — прем’єру та його піару на реформах цього тижня присвятили чотири сюжети: два на ICTV й два на «Україні».

Володимир Омелян — сам свою роботу міністр інфраструктури оцінював на ICTV.

Олег Ляшко — «головного радикала» тричі у вигідному для нього світлі згадувала «Україна».

Сергій Каплін — протягом тижня про народного депутата від БПП вийшла всього одна новина на «Інтері».

Юрій Луценко — гучні справи та небажання журналістів збалансовувати інформацію принесли Генпрокурору сім піарних новин протягом тижня: по одній від ICTV, «112», 5-го каналу, «України», «1+1», СТБ та «Інтера».

Юлія Світлична — піар голови Харківської ОДА по разу був присутній на «Інтері» та «Україні».

Леонід Кучма — без особливого інформаційного приводу другий президент тричі з’являвся на ICTV.

«Опозиційний блок» — партію протягом тижня піарили аж дев’ять разів: чотири рази на «Україні» та п’ять на «Інтері».

Аграрна партія — цього тижня політичну силу та її плани піти на парламентські вибори пропіарив «Інтер».

Валентин Наливайченко — про благодійність політика розповідали на «Україні».

«Буковель» — приїздити на курорт закликали на «1+1» та ICTV.

«Київстар» — про двадцятиріччя та успіхи компанії розповідали на ICTV.

Критика:

Вадим Рабінович — про народного депутата партії «За життя», а точніше про його джерела прибутку, вийшло три незбалансованих критичних повідомлення на «Інтері».

«Нафтогаз» — тема зарплат у компанії не полишає «Інтер».

Дмитро Бут — слідчого Нацполіції продовжує критикувати «Інтер».

Михеїл Саакашвілі — цього тижня тільки одне негативне повідомлення про екс-губернатора вийшло на «Україні».

Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували 61 сумнівний матеріал. Двадцять три таких повідомлення вийшло на «Україні», п’ятнадцять на «Інтері», одинадцять на ICTV, вісім на «1+1», два на СТБ та по одному на 5-му каналі й «112».

Детальніше про це читайте в публікації «Найбільше джинсує опозиція, а на політичному горизонті — нові зірки. Моніторинг теленовин за 11–17 грудня 2017 року».
Ярослав Зубченко.


Комментариев нет: