четвер, 6 серпня 2020 р.

Чому важливо прискипливо передивитись Угоду об асоціації Ураїна-ЄС?

Як відомо, цього року триває процедура оновлення Угоди про Асоціацію Україна-ЄС. Оновлення Угоди, це не тільки оцінка фактів виконання взятих Україною зобов'язань. Це час осмислення, підготовки нових планів та дій. Сам текст Угоди був підготовлений ще до початку 2013 року. Багато що застаріло, тим більше тогочасна влада й не збиралась її підписувати й парафувати. Згадали, які були перші вимоги Майдану восени 13-го? 
Ми (країна) швидко змогли подолати "відстань" у технічних бар'єрах у торгівлі(як свідчить аналітика). Водночас, відставання залишається там, де філософські, точніше - ціннісні аспекти: інтелектуальна власність, освіта, навчання, політика з питань аудіовізуальної галузі.
Робити одночасно зміни й будувати інституційні засади - важко. Не вистачає людей, які б були євроцентричні. Не забуваємо мету Угоди: вільна торгівля! Не для капіталів, а для унеможливлення повернення в Україну комунізму (чи його сьогоднішнього російського гібрида). На часі революційні зміни в системі органів відповідальностей (метрології) але без сучасних лабораторій українським експортерам буде важко "завойовувати" ринки ЄС.
Ще одна "біль" українського істеблішменту: промисловість. Точніше, та її частина (кластери) які ще працюють. Галузь наприклад, машинобудування є, але навіть під час війни не може налагодити самостійно випуск потрібної продукції. Причин багато. Менеджмент - одна. Локалізація виробництва потребує зокрема визнання партнерами з ЄС вітчизняного обладнання. без цього, продукти машинобудування не можливо експортувати. 
Свіжий приклад з будівництва не кораблів, катерів! Всі в корабельній галузі України були вражені, чому Франція обрала з поміж десятка старих суднобудівних заводів для контракту на побудову катерів для прикордонників, суднобудівний завод НІБУЛОН. А все просто - це найновіше виробництво, спроєктований та побудований на сучасному європейському обладнанні. Воно не може (апріорі) побудувати "неспроможні судна". Деяким це так і не зрозуміло!
Для економічної співпраці багато що треба. Але навіть немає дискусії про оновлення митних процедур. Для довгострокових виробництв, а в машинобудуванні всі таки, не можна застосовувати такі самі митні правила, як наприклад в аграрному (сезонному) виробництві. Це важливо узгодити в наших (українських) зобов'язаннях, якщо ми бажаємо ще зберігати вітчизняні великі виробництва, там де були значні частки ринку, наприклад ракета та літакобудування. 
Взагалі, вкрай мало суспільної уваги, та обговорення серед фахівців з економіки й політиків: яку  виробничу спеціалізацію Україні доцільно обирати на майбутні роки! Щоб не трапилось так, як зараз з експортом збіжжя. Зерно вирощуємо, дорогами зробленими під "полуторки" веземо його в порти на автомобілях в десятки тон. Асфальту як не було... Будуємо нові шляхи. Частина ВВП знову втрачається замість продукування суспільних доходів. Вже не кажу про стан екології в портових містах.
До речі, "просування" в екологічних розділах Угоди все більше свідчить не тільки про важливість змін парадигми вітчизняного законодавства, коли все заради людини, а не фантомної ідеї! Але й намагання "вилікувати" український соціум від "зрівнялівки" та інфантильності постколоніального суспільства.
Громадські актори УА (профспілки та Платформа громадянського суспільства Україна-ЄС) могли б активніше долучатись до процедури апгрейду Угоди. Але, як на мене, заважають зміни лідерів. Багато дієвих осіб громадянського сектору зараз інкорпоровані до державних структур. А це зміна парадигми мислення. Не завжди, ті хто "залишається вільним" від служби державі спроможні бути візіонерами. Чи взагалі, вміють оперувати програмним методом співпраці.
І знову я про коротку лавку журналістів, які не тільки можуть, але й хочуть вести суспільну дискусію про практику євроасоціації. Я вже не кажу про наявність плюралістичних медіа, які постійно подають інформацію з європейської асоціації. Недостатню кількість фахових спікерів з теми.
В Україні багато хто прожив 5 років "освоюючи" гроші від євроасоціації, ну майже як дехто, освоював будівельні, та інші бюджети до футбольного Євро-2012. Коли кооперація була вибірковою. А тепер, коли політичний розклад змінився, є бажання заволати: "тримай злодія"! Так ніби не причетні...Останні свари між громадськими рухами свідчать про наявність такої тенденції. І тут знову важлива позиція вітчизняних журналістів. Всеохопне інформування зі згадуванням всіх, потрібне, нікого не бажано відокремлювати у звітах про виконані дії.
Перегляд, чи осучаснення УА піде на користь Україні. Та допоможе швидко "опанувати" нові шанси. А не тільки  поїхати на заробітки до Європи... чи у туристичну подорож!
Угода - всього-на-всього план дій, як якомога далі від Москви піти. Під цим кутом слід розглядати ретельність виконання "домашнього" завдання.
В.Головченко.




Немає коментарів: