пʼятниця, 9 лютого 2018 р.

Глянцева журналістика як зброя




«1+1» оцінив день народження Степана Івахіва за допомогою експертів та Instagram, тележурналісти кількох каналів перетворили Форум у Давосі на подію від Віктора Пінчука, сесію ПАРЄ — на поле для «Опозиційного блоку», а закордонне розслідування про Ігоря Коломойського... лишили іноземцям.

Підсумки моніторингу дотримання журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 22–28 січня 2018 року.


Український дім, який побудував Пінчук

Заходи Віктора Пінчука вже стали для українських теленовин своєрідним шаблоном: незважаючи на зміст подій та країну проведення, журналісти висвітлюють їх однаково. Як і минулорічний український сніданок у Давосі та конференцію YES у Києві, «Давос-2018» 25 січня пройшов для українського олігарха за класичною формулою: ICTV, СТБ (які належать Пінчуку), «Україна» та «Інтер» розповідали про нього та подію схвально, акцентуючи увагу на гучних гостях, перемогах та позитивах. «1+1», натомість, згадував про менш приємні речі.

Мабуть, найщедріше компліментами 25 січня розсипалися на ICTV: «Сьогодні у Давосі особливий для нашої країни день. Відбувся український сніданок, який вже вп'ятнадцяте влаштовує фонд Віктора Пінчука, щоб пропагувати нашу державу у світі», — анонсує сюжет ведуча Інна Шевченко.

Коментар Віктора Пінчука з’являється в матеріалі другим, одразу після екс-генсека НАТО: «Як і для багатьох з вас, успіх України — це для мене найважливіше. Ми хочемо, щоб Україна нарешті здійснила прорив. 15 років ми проводимо цю подію в Давосі. Коли я вперше завітав до Давоса 2004 року, я зрозумів, це унікальне місце. Я переконаний, щоб стати успішною, Україна має бути представлена тут». Та, власне, Україна була представлена на Форумі й без Пінчука. Ще у 2000 році туди їздив, наприклад, Леонід Кучма.
Критична ж заява в сюжеті була лише одна, «Факти» подали синхрон Карла Більдта, екс-прем’єра Швеції: «Ви йдете правильним шляхом, але мені, здається, рухаєтеся трішки повільно, і я боюся, що очікування Європи можуть бути невиправданими, тому треба наростити економічний темп». Видання «Новое время» зазначило, для порівняння, іншу цитату цього ж політика: «ЄС роздратований тим, як повільно відбуваються зміни в Україні».

На «Україні» теж, здається, вирішили, що участь держави в Давоському форумі обмежується платформами Пінчука: «Впервые за 50 лет существования форума и те пятнадцать, который Украина принимает в нём участие, в этом альпийском городке при поддержке фонда Виктора Пинчука, открыли Украинский дом», — розповіла кореспондентка «Сегодня» Наталя Кравченко. Крім Пінчука, до створення Українського дому долучилися також Українська асоціація венчурного та приватного капіталу і Western NIS Enterprise Fund. Спонсорами заходів стали сім різноманітних компаній. Але «Сегодня» помітили лише олігарха та «15 років» присутності нашої держави на Форумі. Хоча, знову ж таки, 18 років тому Леонід Кучма уже проводив тут зустрічі з керівниками країн та інвесторами.

Канал «Інтер» подав, мабуть, найбільше серед піарних колег критичної до України інформації, але і прорекламував найбільше політиків. Наприклад, «Подробности» транслювали заяву Наталі Королевської, яку в Давос, очевидно, делегували українські жінки: «... У нас сегодня, нет мира, у нас сегодня к сожалению не развивается экономика и нет социальной защиты людей. И для меня большая честь и ответственность представлять здесь женщин Украины». Звісно, крім Королевської, на форумі були й інші українки, наприклад, Юлія Порошенко. Тож подібна риторика більше схожа на електоральний прийом, коли політики самі призначають себе представниками чиїхось інтересів, аби ця група асоціювала себе з ними та віддавала голоси.

Особливу увагу «Подробности» приділили також Петру Порошенку: кореспондентка Світлана Чернецька виставляла його популярним серед інвесторів: «Президент говорит, что в Давосе у него огромное количество предложений о встречах». Про популярність серед політичних лідерів, натомість, телеканал промовчав. «Новое время» тим часом зазначає, що Президент буцімто зустрівся з прем’єрами лише трьох країн, а от американський лідер, а також, за словами Мустафи Найєма, французький та німецький, Порошенку відмовили.

На СТБ кореспондентка Юлія Янчар вигадала цікавий спосіб підсумувати критику темпів українських реформ так, щоб виставити її в позитивному світлі: «Те, що світові і європейські політики постійно підштовхують нас до чергових реформ, означає тільки одне, їм все ще небайдуже і вони висловлюють цим самим свою підтримку Україні». Критикують, отже люблять?

А от «1+1» у своєму матеріалі зробив зовсім інші акценти. Хоч майже всі згадані раніше телеканали говорили про робота Софію, лише в «ТСН» розповіли, що той «заклинив» (чи насправді ні?) після запитання про подолання корупції в Україні. Також тут подали досить гострий коментар екс-президента Польщі Олександра Квасневського про ситуацію зі змінами в державі й коментар Мустафи Найєма про другий термін Петра Порошенка і (не)підтримку цього з боку Заходу. Загалом, через призму «Плюсів» Форум виглядав значно менш оптимістичним для України.

Не те щоб така ситуація дивувала, адже, як ми вже згадували раніше, існує ледь не формула подачі новин про «заходи Пінчука». Та водночас дещо лякає тенденція до замовчування негативу про Україну та навіть відверте намагання виставити невдоволення нею як щось позитивне. Звісно, критику чути неприємно, але, висловлюючись метафорично, хіба ви хотіли би, щоб лікар, наприклад, намагався прикрасити інформацію про стан вашого здоров’я?

«1+1» провів інстаграм-розслідування про вечірку


З вересня минулого року телеканал «1+1» особливо активно перейшов на виробництво «жовтих новин». «Детектор медіа» помічає подібні сюжети в ефірі телеканалу практично щотижня: то журналісти розслідують особисте життя Олега Винника, то шукають чупакабру, то просто знімають похорони. Кореспонденти відточили свою майстерність у цій справі настільки, що тепер, очевидно, можуть використовувати «глянцеву» журналістику навіть як зброю. Наприклад, щоб дискредитувати бізнес-конкурентів свого власника Ігоря Коломойського.

26 січня між новинами про зміни в законодавстві та Економічний форум у Давосі телеканал «1+1» розповів про День народження Степана Івахіва, народного депутата від групи «Воля народу». Жодного, навіть найменшого інформаційного приводу для цього матеріалу в «ТСН» не вигадали, ведуча Лідія Таран озвучила отакі три запитання, на які мав відповісти сюжет: «Хто був серед запрошених? Хто із зірок розважав? І скільки це коштувало?» Це огляд вечірок Прикарпаття чи загальнонаціональні новини?

Починається сюжет із фрагментів відео, яким Степан Івахів запрошував гостей на свій 50-річний ювілей. Його ще 24 січня опублікував на своїй сторінці у Фейсбуку «розслідувач» «1+1» Олександр Дубінський. Зі звернення народного депутата зрозуміло, що подія теж відбулася 24 січня, тож новина «ТСН» про святкування ще й не дуже актуальна.

Тим не менш, кореспондентка Марічка Кузик у деталях розповідає про всю розкіш «гуляння»: «... Парковка розкішного готелю переповнена [...] охорона ледь не на кожному кроці. [...] Івахіва розважають Педан та Притула. На сцені Полякова, гурт “Ненсі”, балет “Фрідом”. [...] Безліч дорогих подарунків уродинника вже вантажать у позашляховик [...] Гуляють день народження і наступного дня [...] Зірки два дні охоче постять свої фото та відео з люксового готелю. По інстаграмах можна скласти список запрошених».

Власне, нічого, крім кадрів ззовні вечірки та «доказів із Інстаграму», в сюжеті й немає. Хіба що оця заява журналістки: «І за оцінками фахівців, такий набір обійшовся ювіляру в десятки тисяч доларів». По-перше, яких фахівців: із проведення вечірок? По-друге, десятки тисяч — це скільки: двадцять, дев’яносто?

Але найбільше дивує фінал сюжету: кореспондентка задається питанням: «Чи будуть витрати на свято чи подарунки відображені в декларації депутата?» І відповідає на нього... ніхто. У матеріалі немає коментарів депутата, його представників, його політичної сили чи хоча би гостей. Проблиск журналістики завершується в повідомленні кадрами феєрверків.

Мабуть, таким чином у «ТСН» намагалися ілюструвати фразеологізм «спускати гроші на вітер» та викликати в глядача обурення «шикуванням» народного депутата. Що, як згадують і самі «Плюси», володіє майже 100 млн доларів.

Власне, можливою причиною виходу цього матеріалу якраз і є доходи бізнесмена, а точніше, їхнє джерело, — ринок палива, що його Степан Івахів ділить, зокрема, з Ігором Коломойським. Після смерті депутата й бізнесмена Ігоря Єремєєва Івахів володіє найбільшою кількістю акцій у компанії WOG, що буцімто цікавить Ігоря Коломойського. Бізнес-партнери Івахіва заявляли про подібне ще в 2015 році. А «1+1» востаннє займався чорним піаром члена «Волі народу» в листопаді 2017-го.

«Інтер» віддав ПАРЄ «Опозиційному блоку»

Зимова сесія Парламентської асамблеї Ради Європи стала черговим засіданням ПАРЄ, яке «Інтер» представив не як зовнішню діяльність України, а радше як частину внутрішньої політики «Опозиційного блоку». Головним чином, через підібраних спікерів та їхні синхрони.

Наприклад, 23 січня в ефірі «Подробностей» від української делегації виступало троє політиків і всі троє виявилися членами «Опозиційного блоку». Зокрема, Вадим Новинський розповідав про свою поправку до резолюції «Гуманітарні наслідки війни на Донбасі», яка мала би рекомендувати українській владі включити згадку про Мінські домовленості в законопроект про деокупацію. Після того, як член «Опоблоку» розповів про свою ініціативу, її в новинах «Інтера»... оцінив «Опозиційний блок». Серйозно, ведуча Катерина Лисенко заявила, що «в “Опоблоке” приветствуют, что ПАСЕ приняла к рассмотрению поправки на которых настаивали оппозиционеры» і подала коментар Юрія Бойка.

Виступ співголови фракції закінчується роботою з електоратом: «... Наша фракция «Оппозиционный блок», наша политическая сила выступает за скорейшее мирное завершение конфликта и мы должны сделать все для того, чтобы помочь ПАСЕ принять правильное решение, чтобы это состоялось». Про те, що опозиціонери внесли ці правки, іще раз, одразу в наступному матеріалі, нагадує під час включення зі Страсбурга й кореспондентка.

На фоні такої уваги дивно, що «Подробности», аж до тижневого підсумкового випуску 26 січня так і не згадували, що 23-го ввечері резолюцію по Україні, разом із правками «опозиції», підтримали. Хоча 25 січня, наприклад, телеканал мав шанс це зробити, адже подавав новину про ПАРЄ (про моніторинговий комітет). Можемо лише здогадуватися, що проблема в тому, що Асамблея не лише рекомендувала додати згадку про Мінськ в українські закони, а ще й визнала Росію агресором та закликала її припинити фінансування терористів на сході України й політику з переміщення кримських татар у Криму.

Тележурналісти ігнорують розслідування про «Приватбанк»

Уже другий тиждень у ЗМІ продовжують «не з’являтися» новини про «Приватбанк». Спочатку більшість телеканалів ігнорували аудит фінустанови, тепер вирішили не розповідати глядачам про розслідування щодо виведених із неї грошей.

16 січня аудит приватного агентства Kroll виявив «шахрайство» колишніх власників «Привату» на загальну суму в 5,5 млрд доларів. Серед телеканалів про це чомусь розповіли лише 5-й та «1+1». Останній при цьому намагався вигородитисвого власника. Зокрема, протягом усього сюжету на екрані був титр: «“Маячня, яку не варто коментувати”, — так колишній акціонер Приватбанку відреагував на закиди».

24 січня своє розслідування про виведення із банку грошей опублікувало агентство Reuters — про це згадали тільки 5 канал та «Україна». «1+1», що на початку січня подавав інфографіку подібного розслідування про Валерію Гонтареву, цього разу змовчав. Телеканали, які все-таки розповіли про подію, не надто заглиблювалися в деталі. Наприклад, тематичне повідомлення «Сегодня» 25 січня тривало трішки менше 30 секунд і не містило ні бекґраунду (наприклад, про попередній аудит Kroll), ані коментарів сторін: Нацбанку та керівників «Привату». Хоча тележурналісти могли би просто процитувати коментарі з оригінальної публікації Reuters про те, що Коломойський та Боголюбов звинувачення відкидають.

Власне, оминула ця подія не лише телеканали. Інформацію про розслідування Reuters не вдалося знайти також на «Українській правді», LB.ua, «Корреспонденте», «Укрінформі» та виданні «Гордон». Натомість написали про це, зокрема, «Радіо Свобода», «Громадське» та РБК.

Складно зрозуміти, чому українські журналісти оминули увагою подібну тему: йдеться про впливову людину, ймовірний злочин на суму в 1,7 млрд доларів (приблизно 5 % бюджету), надійне джерело інформації та, головне, резонансну тему — націоналізацію «Приватбанку». Адже кошти, яких у банку не вистачає, держава покриє з бюджету, тож може йтися про 1,7 млрд із кишень українців.

Перевагу на телеканалах отримали такі політики й політичні сили:

Петро Порошенко — День Соборності та вшанування пам’яті загиблих на Майдані принесли Президенту чотири піарних згадки: по одній від ICTV, «України», 5-го каналу та «Інтера».

Володимир Гройсман — обіцянки прем’єра вкотре принесли йому піарну першість та дев’ять згадок на українських телеканалах. Тричі про урядовця розповідали на ICTV, по два — на «Інтері», «Україні» та «1+1».

Арсен Аваков — звіт міністра внутрішніх справ без балансу подали ICTV та «Інтер».

Олег Ляшко та Радикальна партія — «радикали» двічі піарилися на «Україні».

Сергій Каплін — член БПП нарешті почав відновлювати форму на «Інтері» й з’явився там п’ять разів протягом тижня.

Сергій Тарута, Валентин Наливайченко — обоє політиків відвідували студійні «інтерв’ю» каналу «Україна».

«Опозиційний блок» — п’ять матеріалів про заяви партії випустив «Інтер».

«Батьківщина» — претензії партії до президентського подання на членів ЦВК незбалансовано висвітлювали ICTV, «1+1» та «Інтер».

Юлія Світлична — голова харківської ОДА тричі з’являлася в піарних сюжетах на загальнонаціональному телебаченні: двічі на «Інтері» та один раз на «Україні».

Віктор Пінчук — Всесвітній економічний форум у Давосі приніс бізнесмену чотири піарних згадки: по одній від «1+1», «України», ICTV та СТБ.

Критика:

Степан Івахів — за святкування Дня народження нардепу дісталося від «1+1».

Семен Семенченко — критичний спецрепортаж про нардепа анонсувала «Україна».

Загалом експерти «Детектора медіа» нарахували протягом тижня 52 сумнівних матеріали. На «Інтері» та «Україні» вийшло по вісімнадцять із них, на ICTV — вісім, на «1+1» — шість, на 5-му каналі та СТБ — по одному.

Детальніше про це читайте в публікації «Феєрверк замість коментарів. Моніторинг теленовин за 22–28 січня 2018 року».


Немає коментарів: