понеділок, 31 липня 2023 р.

Кораблі майбутнього проєктують миколаївці




Рівно рік тому ми повідомляли, що Королівський флот Великобританії отримав нове експериментальне судно XV Patrick Blackett пр. FSC 4800, робочий проєкт якого розроблено в ПКБ MDEM. Час, що пройшов з тієї події, дає змогу докладніше ознайомитись – для яких досліджень британці використовують цей корабель. У нас знову є привід пишатися – інженери Миколаївської суднобудівної школи дотичні до процесів на самому передньому краї науки.
Королівський флот спільно з Імперським коледжем Лондона випробовує на цьому судні навігаційну систему майбутнього, яка забезпечує позиціювання без супутникової мережі, наприклад без GPS, що робить її працездатною в умовах природніх перешкод сигналу та невразливою до впливу засобів радіо-електронної боротьби (РЕБ) – глушіння сигналу, підробки координат чи іншого шкідливого втручання.
Хоча заощадливі британці вже підрахували, що відмова від супутникової навігації дозволить заощаджувати близько 1 млрд. фунтів стерлінгів на день, наша редакція також вбачає першочергову користь в можливості створення передових навігаційних систем для безпілотних морських ударних апаратів, які в умовах активної протидії засобів РЕБ будуть мати можливість гарантовано точного виходу на ціль.
В основу експериментальної навігаційної системи покладено принцип обчислення положення методом вимірювання швидкості. Це не новий метод, саме він використовувався ще за часів вітрильного мореплавства. Але усі сучасні прилади, що вимірюють швидкість без GPS, мають властивість накопичувати похибку, що примушує періодично уточнювати позиціювання за допомогою супутникової мережі точно так, як навігатори минуло це робили по зірках та сонцю.
В новій системі, що проходить дослідження на судні XV Patrick Blackett, у складі акселерометра використовується т.зв. квантовий датчик, який використовує корпускулярно-хвильову природу світла для більш точного вимірювання. Хоча створення приладу ще на початковому етапі, ми зичимо союзникам успіху і раді, що миколаївські проєктанти власною працею сприяли цьому дослідженню.


Дальність плавання судна пр. FSC 4800 складає 3300 морських миль при 20 вузлах. Судно приводиться в рух 4 дизельними двигунами, що передають зусилля на 4 гвинти з фіксованим кроком через 4 окремі редуктори. Два генератори потужністю 99,0 кВт забезпечують корабель електричною енергією, а носовий підрулюючий пристрій з гідравлічним приводом потужністю 120 кВт дозволяє маневрувати в складних умовах без сторонньої допомоги. Довжина судна 41,2 м, ширина 8,75 м, осадку 3,05 м, валовий реєстровий тоннаж – 270 тонн.

Докладніше про опис судна XV Patrick Blackett проєкту FSC 4800 дивіться у нашому попередньому дописі: http://shipbuilding.mk.ua/?p=5055
Д.Удовицький.


Немає коментарів: