пʼятниця, 13 травня 2022 р.

Єврокомісія відкриває «Шляхи солідарності», щоб допомогти Україні експортувати сільськогосподарські товари



В рамках вияву солідарності ЄС з Україною, Комісія презентувала сьогодні комплекс заходів, які допоможуть Україні експортувати сільськогосподарську продукцію. Внаслідок вторгнення Росії в Україну і блокади нею українських портів, українське зерно та інші сільськогосподарські товари вже не можуть бути доставлені за призначенням. Така ситуація загрожує глобальній продовольчій безпеці, тому терміново необхідно створити альтернативні логістичні маршрути з використанням усіх відповідних видів транспорту.

В сьогоднішньому повідомленні Комісія окреслює план дій зі створення «Шляхів солідарності», щоб забезпечити Україні можливість експортувати зерно, а також імпортувати необхідні їй товари - від гуманітарної допомоги до кормів для тварин і добрив.

Комісарка з питань транспорту Адіна Велян сказала: «20 мільйонів тонн зерна повинні залишити Україну менш ніж за три місяці, використовуючи інфраструктуру ЄС. Це колосальний виклик, тому необхідно скоординувати і оптимізувати логістичні ланцюги, встановити нові маршрути і уникати, наскільки це можливо, затримок. Наше повідомлення стосується екстрених рішень, але також середньострокових і довгострокових заходів, які мають поліпшити приєднання та інтеграцію інфраструктури України з ЄС. Як щодо короткострокових, так і довгострокових рішень, ми будемо працювати з українською владою, а ще, зокрема, тісно співпрацюватимемо з сусідніми країнами-членами, котрі під час цієї кризи не шкодували зусиль для допомоги.

Термінові дії щодо усунення транспортних затримок

Незважаючи на екстрені зусилля ЄС та його країн-членів, спрямовані на полегшення перетину кордону між Україною та ЄС, тисячі вагонів і вантажівок з українського боку чекають на митне оформлення.

В середньому поточний час очікування для вагонів становить 16 діб, а на деяких кордонах - до 30 діб. Багато готового до експорту зерна все ще зберігається і затримується в українських силосах.

Поміж проблем є різниця в ширині залізничних колій: українські вагони не сумісні з більшістю залізничних мереж ЄС, тому більшість товарів доводиться перевозити вантажними автомобілями або у вагонах, які відповідають стандартній колії ЄС.

Цей процес забирає багато часу, а перевалочні споруди уздовж кордонів наяві у недостатній кількості.

Для усунення цих перешкод і створення «Шляхів солідарності» Комісія, спільно з країнами-членами та зацікавленими сторонами, працюватиме в короткостроковій перспективі над наступними пріоритетними заходами:

Додатковий вантажний рухомий склад, судна та вантажні автомобілі:

Комісія закликає учасників ринку ЄС терміново надати додаткові транспортні засоби. Для того, щоб узгодити попит та пропозицію і встановити відповідні контакти, Комісія створить логістичну платформу для узгодження запитів і попросить країни-члени встановити спеціальні контактні пункти для «Шляхів солідарності» (за принципом «єдиного вікна»).

Пропускна здатність транспортних мереж і перевантажувальних терміналів:

Українські експортні поставки сільськогосподарської продукції мають бути пріоритетними, а керівництво інфраструктури має виділити для цього експорту проміжки у графіках залізничних перевезень. Комісія також закликає учасників ринку терміново передати пересувні зернонавантажувачі до відповідних прикордонних терміналів, щоб прискорити перевалку. Угода про автомобільний транспорт з Україною також усуне затримки. Щоб заохотити операторів перевезень у ЄС відправляти транспортні засоби до України, Комісія також розгляне варіанти додаткових фінансових гарантій.

Митні операції та інші перевірки:

Комісія закликає національні органи влади застосовувати максимальну гнучкість і забезпечити належний персонал для прискорення процедур в пунктах перетину кордону.

Зберігання товарів на території ЄС:

Комісія оцінить наявні спроможності для зберігання в ЄС і координуватиме свої дії з країнами-членами, щоб допомогти їм забезпечити більше потужностей для тимчасового зберігання українського експорту.

Поліпшення сполученості між Україною та ЄС у середньостроковій перспективі

У середньостроковій та довгостроковій перспективі Комісія також працюватиме над збільшенням інфраструктурного потенціалу нових експортних коридорів та над встановленням нових інфраструктурних зв'язків у рамках відбудови України. Наступний раунд заявок на фінансування від фонду Connecting Europe Facility (CEF) дозволить підтримати проєкти, які поліпшують транспортне сполучення з Україною, в тому числі для залізничних сполучень та залізничних терміналів. З огляду на це, Комісія сьогодні ухвалила Рішення, маючи на меті підписання угоди високого рівня з Україною, оновлюючи карти транс'європейської транспортної мережі (TEN-T), у рамках політики Комісії щодо поширення TEN-T на сусідні країни.



Для довідки

За нормальних умов 75% українського виробництва зерна йде на експорт, що становить близько 20% національних щорічних експортних надходжень. До війни українські чорноморські порти становили 90% експорту зернових і олійних культур. Близько третини експорту припадає, відповідно, на Європу, Китай та країни Африки.


Немає коментарів: