пʼятниця, 26 березня 2021 р.

Гейміфікація: як ігровий підхід допомагає в навчанні і на роботі



Перенесення ігрового формату в навчання і бізнес може прискорити процеси, підвищити ефективність і мотивацію співробітників, клієнтів і учнів. Розбираємося, як це працює

Гейміфікація - це впровадження ігрових форм в неігровий контекст: роботу, навчання і повсякденне життя. Вона допомагає збільшувати продажі, утримувати клієнтів, підвищувати лояльність співробітників і вчитися з максимальною залученістю. Гейміфікація застосовують в бізнесі, маркетингу, школах. Розповідаємо, звідки вона прийшла і чому це новий тренд у багатьох сферах життя.

Що таке Гейміфікація

Гейміфікація використовує природні схильності людей до конкуренції, змагань, співпраці і досягнень. Ця техніка мотивує до досягнення цілей і підвищення продуктивності. Інструментами залучення можуть стати рівні, які необхідно подолати, винагороди та рейтинг.

Варто розрізняти Гейміфікацію і ігрове навчання. Ігровий підхід - це навчання в рамках конкретної гри, а Гейміфікація - застосування ігрових методик в повсякденних процесах заради підвищення мотивації.

Ідея подібного підходу з'явилася давно, але набирає популярність лише зараз, оскільки старі системи мотивації поступово перестають працювати. Умовний метод «батога і пряника» перестав бути ефективним, і компанії шукають інші способи підвищення залученості.
Нові покоління співробітників, студентів і клієнтів - мілленіали і «Зумерів» - з дитинства звикли до відеоігор, тому перенесення змагальної і заохочує методики більш органічно вписується в їхнє життя.


Принципи гейміфікації

Гейміфікація може спростити всі процеси - від навчання до бізнес-завдань, і збільшити задоволення від їх виконання. Підхід може зробити будь-який досвід схожим на гру, що виллється у велику залученість. Він також додасть радість від виконання поставлених завдань, порівнянну з радістю від проходження складного рівня гри.


Основні принципи Гейміфікація

Мотивація. Будь-яка гра містить в собі мотивацію для учасників. Це необхідно для того, щоб гравець не закинув проходження на одному з етапів. Перед ним повинна стояти конкретна мета, яка рухає його вперед. Гейміфікація природним чином успадковує цей принцип. Це можуть бути бонуси, які ви отримуєте з кожним наступним рівнем. Якщо говорити про маркетинг, тут може діяти система наростаючою знижки: чим більше ви купуєте - тим більше економите.


Статус. Протягом гри в учасника розвивається його герой, ростуть «рівні». Чим далі він іде, тим сильніше стає його персонаж. Той же принцип працює в Гейміфікації. На роботі це може бути більше визнання колективу, підвищення в посаді. У маркетингу ж - поліпшення статусу клієнта: від бронзового до платинового.


Винагорода. У багатьох іграх після проходження рівня персонажу нараховують золоті монети, дають нагороди і віртуальні діаманти. Чим складніше рівень, тим більше заохочень. Винагорода - один з ключових принципів Гейміфікація. Такі «пряники» як зарплата для співробітників або позитивні оцінки для учнів поступово перестають працювати. Людина знає, що якщо він виконає своє завдання добре або дуже добре - результат буде один. Додаткова винагорода мотивує його діяти швидше, краще і дає додатковий інтерес. Бонус до зарплати або звільнення від однієї домашньої роботи для кращого учня допоможуть посилити мотивацію. У маркетингу це можуть бути накопичувальні бали від кожної покупки по картці.

Економіка освіти

Гра на випередження: чим бізнесу допоможе Гейміфікація послуг?
До основних принципів Гейміфікація можуть додаватися додаткові. У гри можна включати змагальні елементи, командні завдання, історії з розвиваються сюжетом. Відповідний варіант варто підбирати під кожну конкретну задачу.


Чим корисна Гейміфікація 

Гейміфікація допомагає створити велику залученість у всіх сферах, де вона застосовується. Учні проходять курс з інтересом, якщо в нього доданий ігровий елемент. Клієнти не хочуть йти від компанії, яка обіцяє їм прогресуючу систему знижок і бонусів. Повсякденні робочі завдання перестають бути монотонними і нудними, коли з'являється мотивація до їх виконання. Додатково до залученості Гейміфікація допомагає доводити завдання до фіналу і завершувати їх в призначені терміни. Владислав Куклев, співзасновник Dizz.TV, розповідає, що ігровий підхід працює майже в будь-яких продуктах, тому що він заснований на знаннях про людський мозок, механізмах мотивації і нагороди. Тому багато індустрії спостерігають за ігровими практиками і намагаються застосовувати механіки звідти. Наталя Кошлякова, директор ІгроN-сервіс, виділяє наступні плюси Гейміфікації: Гейміфікація переводить людини з дорослого стану в дитяче, коли ми всі вчилися граючи. Відбувається менший опір матеріалу, оскільки знімається внутрішній цензор. Ідуть дорослі психологічні опору і обмежують установки. Якщо в грі учасники об'єднується для отримання загального результату - це стимулює якісну командну роботу. Якщо в Гейміфікації включений конкуруючий елемент - це додає емоцій. Чи включається самоствердження і підняття самооцінки. Гейміфікація допомагає довести все до кінця: навчання, робочі процеси, збільшення клієнтської бази і так далі. З мінусів Гейміфікація: Іноді Гейміфікація стає самоціллю. Гра заради гри неефективна. Потрібно додаткове бюджетування. На розробку і включення ігор потрібні великі гроші. Неправильно прорахована система призводить до негативного результату. Наприклад, в деяких випадках стимулювання конкуренції може привести до негативних наслідків. Владислав Куклев додає, що мінуси Гейміфікація починаються, коли компанії надихаються ігровою індустрією, але роблять це без фундаментальних знань про людську психіку. Це призводить до появи систем досягнень, внутрішніх рейтингів, які не працюють, хоча теж прийшли з ігор.

Гейміфікація в бізнесі

В цьому випадку вона має на увазі заміну нудних і складних повсякденних процесів на ті, які будуть стимулювати і залучати співробітників в роботу. Наприклад, можна перетворити план з продажу в змагання і призначити бонус за кращу роботу. Результатом такої практики стануть мотивовані співробітники, які виконують свої завдання з інтересом, призводять нових клієнтів і збільшують дохід компанії. За даними досліджень, Гейміфікація дозволяє підняти залученість співробітників на 60% і підвищити їх продуктивність на 50%.

Додатковий плюс ігор - в них не так страшно програти, як в житті. Завжди є можливість почати спочатку. При Гейміфікації бізнесу це відчуття переходить в роботу і навіть у перфекціоністів знижується рівень напруги. Також від участі в іграх виробляється гормон щастя.Американська компанія Incentive Solutions, що спеціалізується на Гейміфікації в бізнесі, пропонує створювати таблиці лідерів на основі очок за різні досягнення, підключати програмне забезпечення, на якому наочно видно всі етапи руху до мети з позначенням пройдених рівнів і створювати офісну платформу з результатами роботи, на якій можна ставити лайки на зразок соціальних мереж. Багато великі російські компанії також впроваджують Гейміфікацію в свої процеси. Так, наприклад, Сбербанк крім особистого рейтингу співробітників ввів командний, що підвищило якість роботи в групах.

Гейміфікація в маркетингу

Гейміфікація в маркетингу дозволяє залучити нових клієнтів і утримувати старих. Це різні картки лояльності, бонусні програми і конкурси. Впровадження ігор в просуванні товарів і послуг допомагає підвищити інтерес користувачів. Основні елементи Гейміфікації в маркетингу - це статус, нові продукти та безоплатні товари.

Статус. Чим довше клієнт користується послугами компанії і платить за товари, тим вище стає його статус. З підвищенням статусу додаються бонуси у вигляді знижок, додаткових послуг і підвищеної уваги від співробітників. Така система мотивує клієнтів користуватися сервісами улюбленої компанії на постійній основі.

Нові продукти. У цю категорію включаються відразу кілька підходів. Наприклад, при випуску нової продукції компанія може влаштувати поетапне голосування серед користувачів, де клієнти будуть вирішувати який товар повинен з'явитися на ринку. Після виходу продукт може з'явитися в обмеженій кількості, що змусить їх шукати його на різних прилавках. Такий квест допоможе привернути увагу до бренду і влаштувати ажіотаж.

Безкоштовні товари. Сюди відносять різні конкурси, лотереї і квести, в фіналі яких з'являється можливість виграти приз від виробника. Подібними стратегіями активно користуються виробники газованих напоїв і чіпсів, які ховають виграшні коди під кришкою або всередині пачки. Конкурси можуть проводитися і онлайн: з призами за репости і коментарі.

Гейміфікація в освіті

Гейміфікація в навчанні може застосовуватися як на шкільному уроці, на додаткових курсах, так і в корпоративному навчанні. За словами Наталії Кошлякова, гейміфіціровать можна буквально будь-яке навчання. Будь-який процес, від навчання математики в школі до навчання персоналу менеджерським навичкам може обернутися в ігровий світ або ігрову легенду. У Гейміфікації навчання немає обмежень.

Навчання може проходити як із застосуванням системи заохочень і рейтингів, так і за допомогою сторонніх програм. Наприклад, дітям прищеплюють любов до читання через смартфони і інтерактив, а VR-технології допомагають пізнавати світ через подорожі по світу прямо на уроках. Розробкою і концепцією таких ігор займаються Геймдизайнер.

Геймізація освіти допомагає прищепити інтерес до навчання як у дітей, так і у дорослих. Це універсальний метод, який підходить для будь-якого віку. При цьому ігрове навчання справляється зі своєю метою: при правильному підході воно допомагає отримати знання і вчитися застосовувати їх на практиці. Єдиний мінус такого підходу - він не може повністю замінити всі навчання і повинен займати тільки частину програми, особливо якщо мова йде про шкільну освіту. Від постійних ігор на уроках втомляться навіть найактивніші діти.


Що почитати про Гейміфікацію

«Втягується і володарюй. Ігрове мислення на службі бізнесу »- Кевін Вербах і Ден Хантер. Книга від творців першого в світі курсу по Гейміфікація;
«Хід слоном. Ігровий помічник в досягненні цілей »- Тетяна Задорожня;
«Гейміфікація в бізнесі. Як пробитися крізь шум і заволодіти увагою співробітників і клієнтів »- Гейб Зікерманн і Джоселін Ліндер;
«SuperBetter» - Джейн Макгонігал. Навчить застосовувати ігрове мислення в житті.


Любов Карасьова, РБК. 
Переклад - "Губернская неделя"



Немає коментарів: