пятница, 2 июня 2017 г.

Пенсійна реформа — лайно, а гравці «Шахтаря» — герої. Маніпуляції в новинах

Пенсійна реформа стала приводом для численної критики та піару політиків. Інколи одних і тих самих на одному й тому ж каналі. На каналі «Україна» тим часом уболівають за «Шахтар» і зі сльозами щастя дякують Ахметову. Підсумки моніторингу порушень журналістських стандартів у щоденних новинах центральних телеканалів, що його здійснює громадська організація «Детектор медіа», за період 15–20 травня 2017 року. Головними подіями тижня стали: блокування доступу до низки російських інтернет-ресурсів, відновлення роботи Верховної Ради, підписання останніх документів про запровадження безвізового режиму України з ЄС, відзначення Дня пам’яті жертв геноциду кримськотатарського народу. «Інтер» вважає заборону російських сайтів шкідливою для українців 16 травня більшість телеканалів цілком збалансовано розповіли про Указ Президента, що накладає заборону на використання певних російських сайтів та програм. Виділився лише «Інтер»: тут проігнорували переваги блокування, зате розповіли про ризики для бізнесу. Починається сюжет із того, що різні компанії, які потрапили під санкції, по-різному відреагували на заборону. Компанія «Парус»,
наприклад, подає до суду. Коментує Артур Федоренко, директор із розвитку групи компаній «Парус»: «... Ми є український розробник, розробниками нашого програмного забезпечення є громадяни України, авторські права належать громадянам України. І це підтверджується свідоцтвами Державної служби інтелектуальної власності. Ми вважаємо, що норми цього закону є неправомірними і ми будемо відстоювати наші права у відповідності до законодавства, тобто ми будемо боротись за себе». Отже, чоловік заявляє, що дією Указу заборонили українську компанію. Потенційно це серйозна помилка. Але журналісти ні в кого не підтверджують такої заяви: коментарів правоохоронців чи юристів, жодних документів, які би доводили слова спікера, канал не подає. А слова його досить спірні. Адже, по-перше, кореспондентка Інна Томіна буквально називає Артура Федоренка «представником компанії в Україні», себто фірма вже не власне українська. У Росії існує «Корпорація Парус», і вона працює в нашій державі з 1993 року. До свого 15-річчя (у 2008 році) представники компанії хизувалися: «К этой дате Корпорация Парус подошла с такими завидными результатами работы как более 14 500 клиентов по всей Украине, среди которых есть Укртелеком, Укрнафта, SiemensUkraine, RobertBosch, министерства иностранных дел Украины (посольства в 200 странах), Министерство обороны, Министерство экономики, Государственное казначейство, Верховний суд Украины и многие другие». Себто приводи для хвилювання про національну безпеку існують. Звісно, можливо, в Указі сплутали якусь власне українську фірму та представництво російського «Парусу». От тільки всі заборонені компанії з такою назвою — це або лише представництва в Україні, або компанії з офісами в Москві. Також російська та буцімто українська компанії були засновані в одному році. У будь-якому разі, «Інтер» цього просто не перевіряє. Натомість тут подають слова юриста Михайла Ільяшева, який, за словами кореспондентки, робить іще один закид владі: «У тебя должны быть основания под это. Какая была незаконная деятельность, в чем она заключалась, как это задокументировано? И тогда уже суд будет это все взвешивать».До речі, такі самі запитання до «Інтера» виникають і в нас. Адже телеканал забув надати аргументи тих, хто підтримує заборону. За весь сюжет єдині слова на підтримку санкцій — це оцей фрагмент синхрону Олександра Турчинова: «Ці мережі використовувались для, з одного боку, незаконного збору інформації. З іншого боку, через них ведеться фактично інформаційна агресія проти нашої країни». Жодних прикладів цього чи детальнішого розбору позиції РНБО на телеканалі немає. Зате є слова директора офісу Freedom House в Україні: «Закрытие доступа к любым ресурсам должно быть предпринято только как крайние меры и только в определенных случаях. Это решение и эта тенденция нас беспокоит. Мы считаем, что у людей должен быть доступ к разным мнениям, к разным источникам».Заяв про підтримку ініціативи від НАТО — для балансу — не подали. В «Укртелекомі» заявляють, що процес блокування буде складним і забере багато часу. А от заяву «Ланет» про блокування «за пару хвилин» тут ігнорують. Також значну увагу приділяють забороні програмного забезпечення від 1С: «Продуктами компании 1С, тоже запрещенной отныне, пользуются 80 % предприятий. А именно бухгалтерскими программами. И это уже влетит в копеечку отечественному бизнесу. Если вообще не застопорит работу многих фирм», — розповідає кореспондентка Інна Томіна. Звідки такі цифри та висновки — невідомо. Далі цю тему чомусь коментує політолог Андрій Золотарьов: «Запрет программ 1С, которой пользуется 80 % украинский предприятий. Ну если для маленькой фирмы это 300–500 долларов. Для большого предприятия это уже счет на тысячи. Где-то от на треть миллиона украинский бизнес попадет с этим». Ярослав Зубченко Бійка у Дніпрі та «Опозиційний блок»: піар зі сльозами на очах «Інтер» транслює неперевірені заяви ФСБ про контрабанду з України та ЄС Церква політичного піару на «Інтері» та пророк її Вадим Новинський «1+1» проти лоукостів. Якщо це не лоукости Коломойського.
Звідки в політолога ці дані? Куди поділися профільні експерти? Як він вирахував число у третину мільйона? В Україні 1 880 000 приватних компаній. Навіть якщо 80 % із них платять по 300 доларів, — це 451 млн. Звісно, про 80 % підприємств на 1С писали «Вести», там про це заявив регіональний менеджер із розвитку компанії TotalSoft Роман Кифяк. Щоправда, говорив він лише про маленькі компанії й окремо наголошував, що великі підприємства користуються аналогами від західних компаній. Але. Хочеться похвалити «Інтер» за те, що, дуже неприродно для себе, він не звів сюжет до піару політиків і не подав, наприклад, заяви «Опозиційного блоку» з приводу засудження блокування сайтів. Пенсійна реформа — «лайно» чи привід для корупції? Пенсійна реформа в Україні — складна й контроверсійна тема. Причому однією з найбільших проблем (і це визнає прем’єр-міністр Володимир Гройсман) є те, що система функціонування українських пенсій дуже складна й багаторівнева. Робота журналістів у такому разі складається з двох аспектів — контролювати перебіг реформи та пояснювати зміни населенню. Але деякі канали уміють лише піарити політиків. «Уряд готує українцям черговий сюрприз», — розпочинає матеріал ведуча Інна Шевченко на ICTV 16 травня. Цей сюжет телеканалу суто критичний. Реформу уряд готує «на вимогу МВФ» і робить це неправильно: «Багатьох обурює, що влада приховує справжню суть новацій, і вони можуть вдарити по найбідніших українцях», — заявляє ведуча. «Багатьма» виявляється постійно рекламована на каналі партія «Наш край». Юрій Гранатуров, співголова цієї політсили, розповідає: «Мы знаем, что на местах есть проблемы, что у миллионов украинцев есть масса вопросов, масса требований и пожеланий. И необходимо просто общественное обсуждение на местах. Что можно, впринципе, провести на уровне местных советов, которые охватывают всю нашу страну, и организовать это не представляет никакой сложности. Было бы у власти желание».Іншої інформації в матеріалі немає. Глядачі так і не дізнаються, чому «власть» не запитує їхньої думки, чому вона «приховує» суть новацій, як ці новації можуть вдарити по українцях і як «Наш край» планує провести громадське обговорення реформи по всій Україні. 17 травня до ICTV приєднується телеканал «Україна». Тут про пенсіонерів турбується Олег Ляшко. Ведуча Олена Кіт розповідає: «Обсуждать пенсионную реформу не с кредиторами МВФ, а с народом, призывает лидер "Радикальной партии" Олег Ляшко. Настаивает, что люди должны знать, на когда и как им назначат пенсию. Недопустимо повышать трудовой стаж или отменять льготные условия на заслуженный отдых. А вот запланированное на октябрь повышение можно перенести на другой срок, считает Ляшко». Далі свої вимоги (підвищити пенсії частині населення вже сьогодні) виголошує сам «радикал». Таку позиції він аргументує тим, що «у нас більше 10 мільярдів гривень перевиконання доходів пенсійного фонду».Це, звісно, новина, адже в бюджеті на покриття дефіциту Фонду передбачено 141 мільярд гривень. І тут варто було би запитати в економіста — додаткові 10 мільярдів (які, сподіваємося, справді існують, хоч чітке джерело цієї інформації знайти не вдалося) — це справді дохід чи лише зменшення діри в бюджеті? І чи справді можна на них підвищити пенсії, як планує політик? І чому Олег Ляшко теж наголошує, що люди мають знати, як їм нараховують пенсію? Невже уряд планує запровадити таємне пенсійне забезпечення? Чому в ситуації, коли інформації в публічній площині немає, за нею не звертаються і її не пояснюють самі журналісти? І який інший варіант вирішення проблем із пенсіями, якщо ми не чіпаємо ні стаж, ні вік, ні пільги? А от 19 травня, коли уряд усе ж презентував свою реформу, на ICTV вдалися до інших крайнощів — забули про критику та спірні моменти (численні спірні моменти) в ідеях, за які одноголосно проголосував Кабмін. «Факти» виявилися єдиним випуском новин, що згадав про презентацію реформи, але не подав жодної думки з цього приводу. Крім думки Володимира Гройсмана, звісно. Ведуча Інна Шевченко переказує основу запланованої реформи, а потім подає синхрон Володимира Гройсмана: «До чого тут МВФ? Ми робимо цю реформу не для МВФ, для українських громадян які сьогодні живуть на межі бідності і я хочу з цим покінчити. Я хочу, щоби люди жили краще, і все буду робити для цього».Це цікава заява, враховуючи, що пенсійна реформа у стислі терміни — це все ж вимога, зазначена в меморандумі про співпрацю України із МВФ. Зате критичну естафету цього дня підхопив «Інтер». Щоправда, критикують тут не самі ініціативи, а, як завжди на цьому каналі, просто приписують нові вади коаліції та Радикальній партії. Кореспондентка Катерина Лисенко заявляє: «И если с медицинской реформой можно какое-то время потянуть — это же не требование МВФ, то с пенсионной — вряд ли удастся. Там есть четкие дедлайны. Документ уже презентовал премьер. Депутаты коалиции — хоть законопроекты в глаза не видели, но уже готовятся их защищать».Тобто одразу нівелюється і значення реформи, і позиція депутатів, що б вони далі не говорили. У синхронах представники коаліції справді висловлюють підтримку урядові, хоч ніхто з них, варто зазначити, не оцінює якості новацій. Зате на «Інтері» оцінюють саму коаліцію — журналістка заявляє: «Но только силами коалиции — в виду ее фактического отсутствия — ничего не примешь. Поэтому вполне ожидаемо, что за многие реформы голоса придется не только занимать, но и "покупать"». Тобто на «Інтері» не лише, не маючи жодних доказів, називають депутатів корупціонерами, а ще й не вірять у світ, де політики можуть просто так підтримати ініційований іншою партією закон. Цікаво, що виховало у журналістів таке світобачення? Після цього одразу троє політиків звинувачують Ляшка в тому, що він продає голоси. А Сергій Каплін раптом зізнається, що представники фракцій і справді дають хабарі: «Він, Олег Валерійович, сідає на зустрічі там з Парубієм і всіма керівниками фракцій і перша репліка, яка звучить — це скільки за це буде заплачено». Закінчується сюжет іще одним власним висновком кореспондентки: «Зарегистрируют документ только после обсуждения на совете реформ, и очевидно, документ, как и бюджет, будут принимать в последние дни перед каникулами. Когда исправить ошибки — просто времени не хватит, но — голоса можно будет продать подороже». Що цікаво, «Інтер» у цьому сюжеті забув розповісти не тільки, що думає з цього приводу Олег Ляшко (це вже традиція), а й те, в чому, власне, полягає реформа. «Подробности» настільки ігнорують контекст і факти, що про цей анонс пенсійної реформи розповіли на шостій хвилині ефіру, а про суть змін узагалі в іншому сюжеті — на 01:10:00. Більше, ніж через годину! Закриває тиждень піару на пенсійній реформі традиційне інтерв’ю з Олегом Ляшком на телеканалі «Україна» 20 травня. У ньому «радикал», як і завжди, просто транслює свою політичну позицію та веде розмову, поки ведуча Олена Кіт намагається вставити хоча б слово. Акцентуємо лише, що альтернативний план Олега Ляшка — це підвищити пенсії за рахунок підняття зарплат, підтримуючи національного виробника. А от за рахунок чого його «підтримувати», політик не пояснив. А що ж до пенсійної реформи уряду, то «радикал» вважає її дещо невдалою: «Ота пенсійна реформа — це лайно, це позбавити українців отримувати пенсію». Думкою експертів, міжнародним досвідом, навіть думкою самих пенсіонерів ніхто зі згаданих телеканалів не поцікавився. А пенсійну реформу, до речі, судячи з усього, у МВФ не схвалили. «Україна» відверто вболіває за «Шахтар» і поводиться неспортивно На телеканалі «Україна» незбалансовано висвітлюють чимало тем. Аграрні питання тут зводяться до позиції Олега Ляшка, соціальні — до «Опозиційного блоку», реформи — це завжди досягнення уряду, а єдиний благодійник на «Україні» — Рінат Ахметов. Але є на телеканалі ще одна, менш відома, дискримінація — програма «Сегодня» безапеляційно вболіває за футбольний клуб «Шахтар». 16 травня на телеканалі вийшов анонс фіналу Кубку України, де наступного дня мали зустрітися команди «Динамо» та «Шахтар». Власником останнього є Рінат Ахметов, який, нагадаємо, володіє також самим каналом «Україна». Команда олігарха в кінці січня 2017 року тимчасово переїхала в Харків, і цей переїзд, за словами експертів «Детектора медіа», збігся з початком піару в «Сегодня» обласного голови Харківської області Юлії Світличної. У сюжеті 16 травня журналісти починають із того, що розповідають про неймовірний ажіотаж навколо матчу. А також тричі акцентують, що для «Шахтаря» це буде вже друге значне досягнення в сезоні, адже той раніше виграв чемпіонат України. Після чергової згадки про ймовірний «золотий дубль» (перемогу і в Кубку, і в чемпіонаті) телеканал «Україна» подає коментар гравця «Шахтаря» Тараса Степаненка: «Задачу выполнили на этот сезон главную — это выиграть Чемпионат. Сейчас понятно, что кубок с принципиальным соперником, и мы очень серьезно готовимся, и все серьезно настроены. Понятно, что в Харькове сейчас наша домашняя арена. Я думаю, много людей приедет з Донбасса и, думаю, будет полный стадион». А потім тут з’являється і Юлія Світлична, яка спочатку хвалить себе: «Ми зробили багато чого, задля того, щоб повернути великий футбол у Харків». А потім і команду Ахметова: «Безумовно, я буду вболівати за "Металіст", харківську легенду, команду, яку ми наразі відтворюємо заново. А що стосовно фіналу Кубку України, то буду вболівати за ту команду, яка проводить матчі саме у Харкові, за "Шахтар"». На цьому 16 травня, власне, й усе. Канал продемонстрував, що керівниця області вболіває за «Шахтар», подав коментар гравця «Шахтаря» про принципового суперника і в жодному кадрі цього суперника примудрився не показати. Про «Динамо» тут узагалі згадували двічі, заявили, що для них це може бути єдиний трофей у цьому сезоні і що взагалі вони мають на один кубок більше (але «Шахтар» може з ними зрівнятися). Їхні вболівальники чи гравці канал не цікавлять. І в матеріалі це дуже дисонує, адже йдеться про фінальне змагання між принциповими суперниками і, якщо вже займатися спортивною журналістикою, то подавати хоч якісь коментарі опонуючої сторони. 18 травня, коли напередодні увечері «Шахтар» таки переміг «Динамо» із рахунком 1:0, про команду-суперника взагалі згадали лише один раз, оголосивши, кого, власне, «Шахтар» переміг. Тут «гірники» вже не «зрівнялися» з киянами в кількості кубків, а просто: «Это уже 11 победа донецкого клуба в Кубке Украины». Саму перемогу журналісти назвали «яскравою», а всі інші похвали лишили Рінату Ахметову. Його слова привітання на телеканалі зачитують повністю: «Дорогие друзья, поздравляю игроков, тренерский штаб, сотрудников клуба и всех болельщиков "Шахтера" с яркой, красивой победой. Кубок Украины и золотые медали чемпионата снова в руках "Шахтера". Мои игроки и тренерский штаб во главе с Паулу Фонсекой достойны самых громких аплодисментов стоя за "Золотой дубль", который заслуженно выиграли и подарили нашим болельщикам. Спасибо, ребята, вы победители, вы герои. Тысячу раз спасибо каждому, кто отдал все свои силы и вложил сердце в победу "Шахтера", главному тренеру Паулу Фонсеке, тренерскому штабу, игрокам, докторам и массажистам. Всей огромной семье футбольного клуба "Шахтер". А самое главное — нашим болельщикам. Без вас этой победы не было бы. Поздравляю, дорогие друзья. С победой, с "Золотым дублем"». Хоча б якоїсь інформації про те, що там думають у клубі «Динамо» чи як гра вболівальникам, «Україна» не наводить. Програма «Великий футбол» на цьому ж каналі 28 травня виглядала так само: випуск звівся до обожнювання Ахметова. Після інтерв’ю з олігархом (під пафосну героїчну музику) тут зробили репортаж про зустріч Ахметова з футболістами та святкування перемоги, на якому всі дякують Ахметову (буквально всі синхрони закінчувалися подяками, а футболісти ледь не плакали, дякуючи Ахметову окремо на камеру). Наприкінці пану Рінату ще раз подякував особисто ведучий Олександр Денисов. Крім того, що це приклад відвертого влобіювання інтересів спортивного клубу та олігарха, це ще й просто не спортивно. А ми, як відомо, за Fair play.
Перевагу на телеканалах отримали такі політики та політичні сили: Петро Порошенко — лише один раз Президента позитивно згадали на «Інтері». Зате «Україна» випустив спеціальний сюжет про програму його дружини на цьому ж телеканалі. Володимир Гройсман — пенсійна реформа забезпечила прем’єру одразу п’ять компліментарних згадок на телебаченні. Дві від «України» та по одній від ICTV, «Інтера» та «1+1». Олег Ляшко — лише двічі улюбленого «радикала» цього тижня хвалили на «Україні». Сергій Каплін — незбалансовані та інколи непрофільні коментарі члена «БПП» на «Інтері» можна було почути п’ять разів. «Опозиційний блок» — партія вкотре вибилася в піарні лідери тижня, отримавши про себе в сумі дев’ять позитивних згадок: сім на «Інтері» та дві на «Україні». Якщо минулого разу першість їм забезпечили бійки із ветеранами, то цього разу — церковні питання. «Народний фронт» — партія цього тижня отримала ледь не рекордні для себе п’ять незбалансованих позитивних згадок на телебаченні. Три в «України» та дві від ICTV. Віктор Пінчук — бізнесмен двічі з’являвся в ефірах своїх телеканалів. По разу на СТБ та на ICTV. Там же прорекламували і фонд його дружини «АнтиСНІД». А на ICTV вийшло ще два матеріали з піаром його тестя — Леоніда Кучми. Критика: Олег Ляшко — лідеру «Радикальної партії» двічі дісталося від «Інтера»: за буцімто торгівлю голосами та підтримку здачі Криму в оренду Росії. «Народний фронт» — цю партію, як і одного з її лідерів Арсена Авакова один раз критикували на «Інтері». Загалом протягом тижня експерти «Детектора медіа» нарахували 52 сумнівних матеріали. Найбільше їх було на «Україні» — 21, а також на «Інтері» — 17. Удвічі менше на ICTV — дев’ять, лише три на «1+1» та два на СТБ.
Ярослав Зубченко


Комментариев нет: