понеділок, 14 листопада 2022 р.

1 мільярд євро зібрано для «шляхів солідарності», щоб поліпшити глобальну продовольчу безпеку та життєво важливі для економіки України комунікації




Від імені Європейської комісії, Чехії, Польщі, Румунії, Словаччини, Республіки Молдова, України, Європейського інвестиційного банку, Європейського банку реконструкції та розвитку та Групи Світового банку

Як відповідь Європейського Союзу на російську агресію проти України Європейська комісія та держави-члени ЄС, що межують з Україною, організували 12 травня 2022 року «шляхи солідарності» між Україною та ЄС. «Шляхи солідарності» — це важливі коридори для українського сільськогосподарського експорту, а також для експорту й імпорту інших товарів.

Бувши одним із найбільших виробників зерна у світі, Україна щорічно постачала на світовий ринок близько 45 млн тонн зерна. Однак ведучи жорстоку війну проти України, Росія навмисно цілить в об'єкти сільськогосподарського виробництва й експорту, блокуючи безпечний прохід в українські чорноморські порти і змушуючи накопичувати запаси в зерносховищах. Це підняло світові ціни на зерно, створило продовольчу небезпеку в усьому світі й поставило під загрозу забезпечення харчами мільйонів людей, які від цього зерна залежать.

Від моменту створення «шляхів солідарності» автомобільним та залізничним транспортом, а також через чорноморські й дунайські порти було експортовано понад 15 млн тонн українських сільськогосподарських товарів (зерна, олійних культур та супутніх продуктів). Крім того, починаючи з серпня, Чорноморська зернова ініціатива допомогла знову розпочати перевезення зерна з українських чорноморських портів, тим самим ще більше знижуючи ціни на продовольство в усьому світі.

Разом ці ініціативи дозволили з травня до кінця жовтня експортувати близько 25 млн тонн українського зерна, олійних культур і супутніх продуктів на світові ринки, в тому числі в найнужденніші країни.

«Шляхи солідарності» наразі є єдиним варіантом для експорту всіх інших, несільськогосподарських українських товарів до решти світу та імпорту всіх необхідних Україні товарів, як-то паливо та гуманітарна допомога. Таким чином, «шляхи солідарності» стали для економіки України життєво важливою комунікацією, повернувши українським фермерам та бізнесу понад 15 млрд євро дуже необхідних доходів.

Щоб поліпшити функціонування «шляхів солідарності», ЄС співпрацює з державами-членами, Україною та Республікою Молдова, міжнародними партнерами та компаніями, а також транспортними операторами. Як прикордонні держави-члени ЄС Польща, Румунія, Словаччина та Угорщина доклали величезних зусиль та багато інвестували, щоб полегшити ці торговельні маршрути.

«Шляхи солідарності» стали незамінною ланкою в поглибленні відносин з Україною та Республікою Молдова і є суттєвими для встановлення стабільнішого сполучення з Європейським союзом з огляду на майбутній вступ до нього. Вони ведуть Україну й Республіку Молдова до єдиного ринку ЄС, зберігаючи при цьому зв'язок обох країн із рештою світу.

Проте, «шляхи солідарності» вже вичерпують свою спроможність, у них є вузькі місця, а кошти логістики високі. Для підтримки та подальшого збільшення спроможності «шляхів солідарності» ми за допомогою різних наявних програм ЄС та національних програм мобілізуємо значні інвестиції. Необхідно продовжувати адміністративне та оперативне сприяння, в тому числі щодо упорядкування процедур перетину кордону, а фінансування має зрости.

Європейська комісія терміново приділить 250 млн євро дотацій на підтримку «шляхів солідарності». У короткостроковій перспективі ми будемо підтримувати оперативні вдосконалення, зокрема за допомогою мобільного обладнання, щоб скоротити час очікування та покращити рух через пункти пропуску й шляхами доступу до них. У середньостроковій перспективі ми мобілізуємо Фонд «З'єднуємо Європу» (Connecting Europe Facility, CEF) та 50 мільйонів євро на підтримку розвитку інфраструктури, необхідної для подальшого збільшення пропускної спроможності «шляхів солідарності».

Співпрацюючи з фінансовими установами-партнерами, такими як Європейський інвестиційний банк, Європейський банк реконструкції та розвитку та Світовий банк, ми хочемо забезпечити ліквідність операторів, а також збільшити фінансування ремонтних робіт та спроможностей. Варто зазначити, що:Європейський інвестиційний банк планує до кінця 2023 року інвестувати в проєкти, які відповідають цілям «шляхів солідарності», до 300 млн євро. Це додатково до діяльності, що вже оголошена та фінансована[1] в Україні, значна частина якої скерована на модернізацію автомобільних та залізничних доріг. Крім того, Європейський інвестиційний банк та Європейська комісія надають технічну експертизу Jaspers (Joint Assistance to Support Projects in European Regions — Спільна допомога для підтримки європейських регіональних проєктів) для ідентифікації та підготовки транскордонних транспортних проєктів, що будуть фінансуватися в рамках CEF, до яких може бути залучене співфінансування ЄІБ;на основі роботи, проведеної протягом декількох місяців на місцях Європейською Комісією та всіма зацікавленими сторонами, Європейський банк реконструкції та розвитку має намір у 2022—2023 рр. інвестувати на користь «шляхів солідарності» 300 млн євро, частина з яких піде на проєкти, що вже визначені, та ті, що перебувають в процесі затвердження;Група Світового банку, додатково до свого регіонального транспортного моделювання, швидкої оцінки збитків для виявлення пріоритетних інвестицій в ремонт і відновлення, а також поточних робіт із торгівлі та логістики, готує нагальний проєкт проведення ремонту залізничної та автодорожньої інфраструктури, пошкодженої війною, приділяючи до 100 мільйонів доларів, призначених для виплати в 2023 році. Обговорюється відновлення залізничної інфраструктури та мультимодальної логістики в Румунії та Республіці Молдова, що веде до кордонів України, щоб підтримати життєво важливий український експорт та імпорт, а також закласти підґрунтя для відбудови.

Ми також закликаємо наших міжнародних партнерів надати подальшу фінансову підтримку цій діяльності, що є суттєвим для України, Республіки Молдова та глобальної продовольчої безпеки.


Немає коментарів: