понеділок, 24 червня 2019 р.

Південноукраїнських атомників перевіряють колеги з США

На ЮУАЕС з 18 по 21 червня була проведена партнерська перевірка. Експерти аналізували якість протиаварійної документації, організацію її супроводу, а також організацію навчання оперативного персоналу щодо використання протиаварійної документації на енергоблоці №1.

До складу експертної групи входили представники дирекції НАЕК «Енергоатом», науково-технічного центру енергокомпанії, а також Хмельницької, Рівненської та Запорізької АЕС. На прохання южноукраїнських фахівців НАЕК «Енергоатом» запросила до участі у партнерській перевірці представників Тихоокеанської північно-західної національної лабораторії (PNNL) США. Протягом тижня члени команди вивчали протиаварійну документацію, спілкувались з персоналом, спостерігали за тренуваннями оперативного
персоналу на повномасштабному тренажері. Практичне використання інструкцій з ліквідації аварії (ІЛА) було продемонстровано на повномасштабному тренажері під час протиаварійного тренування за сценаріями «Течія першого контуру у другий» та «Повне знеструмлення АЕС з відмовою дизель-генераторів».

«Робота над симптомно-орієнтованими аварійними процедурами проводиться у рамках міжнародної програми, що має назву «Міжнародне ядерне співробітництво». Вона була розпочата після аварії на Чорнобильській АЕС і спрямована на підвищення безпеки реакторів радянського зразка, - зазначає керівник проекту з Міжнародного співробітництва в ядерній галузі PNNL Алма Мачшанова. – Зараз ми хочемо впевнитись, що нові процедури, які враховують модифікацію енергоблоків, відповідають тій методології, яка була розроблена компанією «Westinghouse» і запропонована Україні 15 років тому».

Інструкції з ліквідації аварій - це спеціально розроблені процедури, що визначають дії персоналу атомних станцій у випадку виникнення аварійних ситуацій та аварій. Вони призначені для переведення реакторної установки у безпечний стан. Послідовність операцій кожного оператора блочного щита управління прописана крок за кроком. Таким чином, оперативному персоналу надано необхідний інструмент для чітких і швидких дій у будь-якій аварійній ситуації, що мінімізує вплив людського чинника на процес переведення енергоблока у безпечний стан. Для кожного блока створено окремий пакет ІЛА, який враховує його технічні особливості. Після розробки документи було перевірено на можливість використання для різних вихідних подій, що можуть призвести до аварійних ситуацій та аварій. Наступним етапом стало погодження інструкцій в Державній інспекції ядерного регулювання України, і лише після цього вони вступили в дію на робочих місцях. Та робота над ІЛА не припиняється: з модернізацією обладнання, яке може бути задіяне у ліквідації аварійної ситуації, до інструкцій вносяться зміни.

«З огляду на те, що я побачив під час протиаварійних тренувань, я задоволений результатами проведеної роботи», - зазначив технічний радник PNNL, розробник симптомно-орієнтованих аварійних інструкцій (СОАІ) Річ Прокоповіч.

Южно-Українська електростанція першою в Україні свого часу запровадила ІЛА у форматі СОАІ. Діяльність з цього напрямку розпочалась у 2004 році. А вже 2009 року їх було введено на усіх трьох енергоблоках АЕС. У лютому 2010 відбулась перша партнерська перевірка щодо використання ІЛА у форматі симптомно-орієнтованих аварійних інструкцій для енергоблоків №1 і №2.

Нині відбулась чергова партнерська перевірка, мета якої – оцінка протиаварійної документації, розробленої на ЮУАЕС та обмін досвідом щодо її актуалізації і вдосконалення. За словами керівника місії Віталія Лалака, критичних моментів не виявлено. Серед позитивного експерти назвали систему електронного документування зауважень, яка діє на АЕС, та наявність мікрофонів у оперативного персоналу, що покращує якість комунікації. Рекомендації членів команди оформлені у відповідний звіт, який має статус галузевого.

«На основі цього звіту ЮУАЕС розробить заходи щодо покращення своєї протиаварійної документації. Ці заходи за розпорядженням НАЕК «Енергоатом» буде розіслано на всі майданчики АЕС з метою оцінки можливого застосування. Таким чином, партнерська перевірка є інструментом вдосконалення протиаварійної документації не лише на конкретному підприємстві, а й для галузі в цілому», - підсумував керівник партнерської перевірки Віталій Лалак.


Управління інформації та громадських зв’язків


Немає коментарів: