четвер, 1 березня 2018 р.

Гьюстон, у нас проблема. Українські тележурналісти про політ Falcon Heavy


Пошуки позаземного життя, телепортація та фейкові рекорди. Що телеканали нарозповідали про запуск від SpaceX
Перший тестовий запуск ракети-носія Falcon Heavy від компанії SpaceX відбувся 6 лютого й став однією з небагатьох наукових подій, про які розповіли українські телеканали (всього темі приділяють менше 2% часу). На жаль, чи то відсутність практики, чи то відсутність старанності в журналістів, призвела в сюжетах 7 лютого до великої кількості фактологічних помилок, деякі з яких цілком могли поставити уважного глядача в ступор.

Місія та призначення Falcon Heavy

Найбільше проблем у журналістів виникло із, мабуть, найочевиднішою частиною польоту: його метою. Запуск Falcon Heavy був тестовим, покликаним, зокрема, перевірити, чи вдастя запустити синхронно всі 27 двигунів ракети, чи не знищать створені ними вібрації корпус апарату, чи спрацюють системи «роз`єднання» у космосі й чи вдастя посадити всі три носії (два з яких уже літали раніше). Про це не розповів жоден телеканал, зате одразу кілька вигадали власну місію для Falcon.
На СТБ заявили, що ракета «має перевозити людей на Червону планету», на «Україні», - що «поможет в отправке людей на Луну». І те й і інше не правда, оскільки SpaceX взагалі не планує на цій ракеті місій із екіпажем. Для цього в компанії розробляють інший апарат - BFR (Big Fucking Rocket). Також «Україна» чомусь заявила, що головна мета Ілона Маска - це «сделать доступным космический туризм». Хоча на сайті компанії ідеться зовсім про інше - про колонізацію планет.

Але найдалі у своїй фантазії зайшов «Інтер»: «Есть ли жизнь на Марсе? Серьезный шаг к получению ответа на этот вопрос сделала накануне компания Илона Маска», - заявила ведуча Катерина Лисенко. На якому форумі уфологів «Подробности» знайшли цей абсурд, лишається тільки здогадуватися.


Політ Tesla Roadster

Кадри польоту червоного кабріолету Tesla Roadster безсумнівно стануть одними із найкрасивіших у 2018 році. А українські тележурналісти прикрасили їх ще й додатково - власними фантазіями.

«За пів року космічної мандрівки і після 400 мільйонів кілометрів шляху машина опиниться на орбіті Червоної планети», - розповіли глядачам на 5 каналі. Узагалі то, ні. Як стало відомо зранку 7 лютого, автомобіль «перелетить» орбіту Марсу. Аналогічну помилку зробив й «Інтер», заодно, схоже, приписавши Tesla нескінченний запас енегії для зйомок: «В результате, на орбите Марса сотни миллионов лет будет кружить автомобиль с камерами наблюдения». ICTV, навпаки, уточнили, що «...електрокар Маска Tesla все одно почав свій шлях до Марса, правда заряду в нього вистачить лише на 12 годин». А потім він що, розрядиться й зупиниться? «Фактам» слід було зазначити, що йдеться лише про можливість транслювати зображення.

Проте найбільший прокол стався на «СТБ», де кореспондент Сергій Стеценко розповів глядачам про телепоратцію машини: «Ракета, разом із автівкою залишила орбіту Землі, пролетіла повз Червону планету та рухається до поясу астероїдів, між орбітами Марса і Юпітера». У твіті Ілона Маска, на який візуально посилається телеканал, написано «Exceeded Mars orbit», себто «перевищив орбіту Марса». Це означає, що, за розрахунками, автомобіль у майбутньому не потрапить туди, а не те, що він уже пролетів повз. Шлях між Землею та Марсом навіть за найбільшого зближення планет та на найшвидшому космічному кораблі триває 39 днів.

Ще одна цікава деталь: лише на «СТБ» правильно назвали пісню, що «лунала» в Tesla під час трансляції - Life On Mars? Девіда Боуї. Також «СТБ», «1+1» та «Україна» згадали в сюжетах про «меми», створені за мотивами польоту, - цей факт лишимо оцінювати вам. «Вікна», щоправда, примудрилися помилитися й тут, назвавши один із жартів за мотивами фільму «Вартові галактики», жартом за мотивами аналогічного коміксу.
При цьому жоден телеканал не згадав, що манекен в автомобілі був одягнутий у «працюючий» скафандр від SpaceX, а компанія Tesla також належить Ілону Маску.

Участь України

Одну з частин запущеної в космос Falcon Heavy (головний обтічник ракети) компанія SpaceX перевозила за допомогою позиченого в України літака «Руслан». Повноцінно про це розповіли лише в ефірі «СТБ», інші телеканали або змовчали, або вдалися до різного ґатунку узагальнень.
«Руслан» перевозив головні складові елементи ракети», - розповіли на ICTV. «Перевезти всі складові ракети вдалося лише завдяки літаку АН-124100 "Руслан", - заявили на «1+1».
На «Інтері» ж повідомили про ще більшу українську залученість: «...вот как это событие описывает бывший журналист "Интера" и один из членов команды запуска Андрей Васильев...» Сам Васильєв на своїй сторінці у Facebook описує свою причетність до запуску інакше: «Тільки спостерігав за пуском і взагалі до нього жодного стосунку не маю. Ну детальки так робив, пару років тому, але то таке».
Натомість із Олексієм Пахуновим, українським програмістом, який справді працює в SpaceX, ніхто не поговорив. Хоча «1+1», натомість, поспілкувалися з головою Державного космічного агентства України.


Характеристики ракети


Тележурналісти зачасту не помилялися в числах, коли їх називали. А от бажання узагальнити інформацію та тяга до сенсаціоналізму зіграли з ними злий жарт.
«Україна» навіщось заявила, що Falcon Heavy має «рекордні» 27 двигунів. У радянської N1 був 31 двигун. «5 канал» оголосив ракету-носій «найпотужнішою в історії». Хоча, насправді, вона четверта за тягою та друга за вантажопід’ємністю.
Також «Україна» та «Інтер» мали проблеми з формулюваннями. «Сегодня» розповіли, що «Falcon Heavy" стоит всего 90 миллионов долларов». Насправді, ви можете замовити запуск ракети за 90 мільйонів. При цьому собіварість одного екземпляру невідома, а розробка моделі коштувала півмільярда.
Кореспондентка «Подробностей» Світлана Чернецька, у свою чергу, заявила про якесь відоме тільки їй досягнення компанії: «Шансы на успех расценивали как 50 на 50, потому что раньше такого никто не делал. Результат оказался более чем удовлетворительным, ведь ускорители ракеты носителя еще и успешно вернулись на землю». Якого «такого»? Можна було б подумати про приземлення кількох носіїв, але ж ні, їх журналістка виділяє як «бонус».

І це далеко не всі помилки, яких допустилися телеканали. «Україна» розповідала, що запуск, через погодні умови, відклали на 15 хвилин, тоді як, насправді, на більш ніж дві години. Потім озвучила, що SpaceX «через 6 лет смогут отправить людей в космическое путешествие». Хоча такий політ запланований уже на цей рік.

***


Усі ці проблеми мають кілька спільних причин. По-перше, журналісти, очевидно, не перевіряють свої джерела інформації, по-друге, хронічно не озвучують їх глядачу. Жоден названий вище факт телеканали не подали з посиланням. Очевидно (принаймні, по сюжетам), що профільних кореспондентів, які спеціалізуються на аерокосмічній тематиці, телеканали не мають, то ж і довіряти їм глядачі не можуть. Але аудиторія може довіряти, наприклад, державним агенціям, компанії SpaceX чи профільним ЗМІ, на які у своїх сюжетах посилатимуться журналісти. Інакше, це те ж саме, якби телеканали розповідали про висновки вчених, не згадуючи, хто і як їх зробив.
Ще одна біда - це паталогічне намагання прикрасити сюжет гіперболами та емоціями, навіть тоді, коли через них страждає сенс. І, звісно, приписати події історичну місію: від підкорення Місяця до космічного туризму.
Справа в тому, що в України ще лишається космічний потенціал і для його розвитку державі конче необхідна якісна журналістика: висвітлення проблем галузі, ініціювання суспільної дискусії, відчуття уваги до теми та залучення її до порядку денного. Сам Ілон Маск закликав світ до нових космічних перегонів, а його літаючий кабріолет покликаний, зокрема, відродити інтерес до космосу. Проте його не з’явиться, поки поширювачі інформації будуть розповідати, що мета Falcon - це пошуки прибульців.


Немає коментарів: