середу, 16 січня 2013 р.

Хто в новинах: місяць після виборів?

Дослідження здійснювалося Академією Української Преси (АУП) за участі вчених Інституту соціології НАН України методом контент-аналізу новин прайм-тайму восьми провідних українських телеканалів – «Інтера», «1+1», Нового каналу, «України», СТБ, ICTV, Першого національного, 5 каналу та TVi. 

· після виборів частка політичних новин зменшилася з 39% в останній тиждень жовтня до 22% - до рівня лютого та квітня 2012 року

· частка політичних новин з двома точками зору збільшилася порівняно з жовтнем, їх найбільше на Інтері та 1+1

· увага до політичних партій, політичних персон та політичних інститутів на рівні лютого 2012 року, вона збільшується в бік політичних інститутів

· весь 2012 рік серед інститутів найчастіше згадуються в новинах силові відомства; лідери уваги грудня серед політичних об’єднань – Партія Регіонів та опозиція в цілому

· увага до представників правлячої коаліції у 2.4 рази більша за увагу до представників опозиції

· увага до представників політичних сил й синхрон найбільш збалансовані на Інтері та ICTV

· в грудні частка синхрону представників влади у 2.6 рази більша за частку синхрону представників опозиції, а напередодні виборів була у три рази більша на користь представників влади

В перший тиждень грудня 22% повідомлень новинних програм стосувалися політичних подій в Україні (в перший тиждень жовтня 30%, в другий 27%, в третій 34%, в четвертий 39%). Найбільше їх на TVi (38%) та Інтері – 30%. На каналі 1+1 66% повідомлень неполітичного характеру (в останній тиждень жовтня 65%). Міжнародних новин, не пов’язаних з Україною, найбільше на Новому каналі – 36%.

З 40% у жовтні до 57% зросла частка повідомлень від власних кореспондентів каналів.

Внутрішня державна політика, діяльність органів влади (41%) та соціальна сфера (38%) – основні теми новин (в останній тиждень жовтня відповідно 37% та 25%). ДТП, кримінал (11%), культура (10%) та бюджет-2013 (9%) найчастіше згадувані події.

17% повідомлень в цілому були з декількома точками зору (в перший тиждень жовтня 17%, у другий 16%, в третій 17%, у четвертий 15% ). В новинах Інтера їх найбільше – 24% (в третій тиждень жовтня 32%, у четвертий 28%). В перший тиждень грудня дві точки зору на політичні події подаються у 27% повідомлень (першого тижня жовтня 18%, другого 12%, третього 19%, четвертого 14%). Найбільше їх на каналі Інтер (38%) та 1+1 (39%).

18 головних подій обговорювалася в новинах з різних позицій (в перший тиждень жовтня 21, в другий тиждень 20, в третій 21, в четвертий 19). Переважно неоднозначно оцінювалися справа Д.Комарницького, бюджет-2013, справа Ю.Тимошенко.

60% повідомлень (першого тижня жовтня 51%, другого 52%, третього 48%, четвертого 48%) супроводжувалася конфліктним та негативним контекстами (у квітні 50%, у лютому 55%). Найбільші вони на 1+1 (73%), TVi (69%) та Інтері (68%). Найменше конфліктного й негативного контекстів в новинах Нового каналу – 35%. Позитивний контекст в середньому складає 8%, найбільший на ТРК “Україна” – 17%.

В грудні громадяни й офіційні особи найчастіше коментують події – 41% та 29% (на четвертому тижні жовтня 27% та 29% відповідно).

Увага до політичних партій, політичних персон та політичних інститутів склала 16%, 36% та 70% (у четвертий тиждень жовтня відповідно 25%, 46%, 64%), тобто на рівні жовтня 2011 року та лютого 2012 року. Весь рік серед політичних інститутів найчастіше згадуються силові відомства – 24% в грудні (у четвертий тиждень жовтня 27%, у перший тиждень 23%,у другий тиждень 24%, третій 20%), президент та Верховна Рада – по 15%. Сумнівні та негативні оцінки найчастіше адресувалися Кабінету міністрів (28%), місцевим органам влади (26%) та адміністрації Президента– 25%.

Лідерами уваги новинних програм були Партія Регіонів (7%) та опозиція в цілому – 6% (на четвертому тижні жовтня “Батьківщина” – 7% та Партія Регіонів – 5%). Їхні оцінки в новинах переважно позитивні.

Лідерами уваги в новинних програмах четвертого тижня жовтня були президент В.Янукович – 10% (в останній тиждень жовтня 11%), прем’єр-міністр М.Азаров – 8% (7% напередодні виборів), А.Яценюк - 6%(4% у четвертий тиждень жовтня), В.Литвин – 5%. 26 політиків згадуються в 1% і більше повідомлень (першого тижня жовтня 24, другого – 19, третього 24, четвертого 20). В грудні 86% згадувань про політиків даються в нейтральному контексті (у другий тиждень жовтня 87%, у третій 88%, у четвертий 82%). У сумнівно-негативному контексті найчастіше повідомлялося про Д.Комарницького (100%), Д.Табачника (38%), М.Азарова (32%), Ю.Тимошенко (24%), Ю.Кармазіна (24%).

В грудні 21% синхрону разом належить Президентові В.Януковичу (12%) та прем’єр-міністрові М.Азарову – 9% (в останній тиждень жовтня 37%), А.Яценюку 10%, В.Лук’янову та В.Литвину – по 6%, по 5% О.Єфремову та Ю.Кармазіну.

40% усіх згадувань про політиків – це про представників Партії Регіонів (в останній тиждень жовтня 28%), щодо представників Батьківщини – 22% (в останній тиждень жовтня 18%), 8% – інші провладні партії, 6% - КПУ, по 1% УДАРу та “Свободи”. Увага до політиків з Партії Регіонів та Батьківщини майже однакова тільки на Інтері – 31% та 28% відповідно. Найбільша увага до КПУ на УТ-1 – 12%. В перший тиждень грудня увага до представників правлячої коаліції в 2.4 два рази більша за увагу до опозиції – 66% проти 27% (в четвертий тиждень жовтня у два рази – 53% проти 26%, на третьому тижні практично рівна – 50% проти 42%, тоді як другого тижня вона була у три рази більша (64% проти 21%, а на першому тижні у 2.5 рази – 63% проти 25%).

В цілому 37% синхрону належить представникам Партії Регіонів (на першому тижні жовтня 36%, на другому 39%, на третьому 36%, на четвертому 28% ), Батьківщини – 18% (по 11% у перші два тижні жовтня та 18% на третьому, на четвертому 12%). Синхрон представників “Свободи” найбільший на 1+1 – 8%. Влада позапартійна найчастіше має слово на ICTV (17%) та УТ-1 (14%), КПУ – на Інтері та СТБ – по 6%. В перший тиждень грудня частка синхрону представників влади у 2.6 рази більша за частку синхрону опозиції, а у четвертий тиждень жовтня була у 3 рази більша.

Презентований аналіз є частиною постійнодіючого моніторингу медіа, який Міжнародний благодійний фонд «Академія Української Преси» здійснює з 2002 року.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу. Результати дослідження є відповідальністю Академії Української Преси та необов’язково відображають точки зору Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) та Інтерньюз Нетворк.

Дослідження також фінансується Міжнародним фондом "Відродження" та Посольством Великої Британії в Україні. . Погляди та висновки, викладені у цьому звіті, належать авторам.

Валерій Іванов, Президент АУП 

Оксана Волошенюк, Директор АУП 



Немає коментарів: