неділя, 27 січня 2019 р.

Викладання економіки - фундамент Незалежності

"Гроші - одне з найбільших знарядь здобуття свободи, придуманих людиною." Висловлювання Фрідріха фон Хайєка - Нобелівського лауреата з економіки, одного з "стовпів" австрійської школи економіки і ліберально-ринкової моделі. З його ідеями і аргументами знайомилися днями вчителі Миколаєва та регіону на семінарі "Економіка на уроках громадянської освіти. Як просто та цікаво викладати". Проект запропонувала асоціація "Нова доба". Запрошений тренер Євген Шульга з Центра соціально-економічних досліджень CASE дуже кваліфіковано й дотепно попрацював з дорослими. Ті хто навчався під час панування марксистської моно ідеології відкривали для себе переваги ринкової економіки. Грали, моделювали уроки з 10-класниками, рефлексували. Відтепер старші українські школярі повинні в курсі "Громадянської освіти" вивчати основи економіки. Але ж викладають цей предмет історики, тому варто самим "підтягнути" знання. Здалось, що більшість вчителів яки приїхали до
Миколаївського осередку УАЛ були задоволені. Від того, як швидко їх учні збагнуть переваги ринкової економіки, будуть в тому числі завтра  успіхи реформ. Маю надію.

Після семінару навчання не закінчилось. Для поглиблення особистих знань про австрійську школу економіки загуглив!

Такі цікаві факти знайшов!

Мало того що засновник школи Людвіг фон Мізес народився у Львові, в заможній єврейській родині. У рік його народження його дід, глава єврейської громади міста, отримав австрійське дворянство. Його батько - інженер Артур Едлер фон Мізес - був будівельним підрядником і займався фінансуванням прокладки залізниць в Галичині і Буковині.
Людвіг провів раннє дитинство в Чернівцях, потім сім'я перебралася до Відня. Вже у віці дванадцяти років розмовляв на ідиші, німецькою, польською та французькою мовами, читав давньогрецькою, давньоєврейською та латиною, розумів українську мову.

Закінчив Віденський університет (1906). Професор (приват-доцент (мл. Лектор)) цього університету (1913-1938). Під час Першої світової війни служив офіцером-артилеристом, воював на Російському фронті, в Галичині. Після війни служив у Віденській Торговельній палаті, викладав у Віденській комерційної жіночої академії і рідному університеті. У 1920-1934 роках організував приватний семінар при Торговій палаті Австрії. Серед учнів Мізеса - економісти Ф. фон Хайек, Г. фон Хаберлер, Ф.Махлуп, Мюррей Ротбард, математик К. Менгер-молодший, соціолог А. Шюц. У 1926 році заснував Австрійський інститут дослідження бізнес-циклів.

Зовсім не випадково радянська псевдо-економічна наука "ігнорувала" цього автора. Тільки у 1993 році вперше на російській був видан його труд "БЮРОКРАТИЯ ЗАПЛАНИРОВАННЫЙ ХАОС. АНТИКАПИТАЛИСТИЧЕСКАЯ МЕНТАЛЬНОСТЬ" де дуже точно поставлений діагноз радянській системі.

До безперечних заслуг Людвига фон Мизеса відноситься створення товариства «Мон Пелерин» (англ. The Mont Pelerin Society) - міжнародної організації, заснованої 36 вченими 10 апреля 1947 року на конференції у Мон Пелерин (містечку близько Монтре в Швейцарії). Організація підтримує економічну політику вільного ринку і політичні цінності відкритого суспільства. Серед засновників - Моріс Аллі, Аарон Директор, Вальтер Ойкен, Мілтон Фрідман, Генрі Хезлітт, Бертран де Жувенель, Людвіг фон Мізес, Френк Найт, Майкл Полані, Карл Поппер, Лайонел Роббінс, Джордж Стіглер. Вісім учасників Товариства стали лауреатами Нобелівської премії з економіки (Фрідріх А. фон Хайек, Мілтон Фрідман, Джордж Стіглер, Моріс Аллі, Джеймс М. Б'юкенен, Рональд Коуз, Гері С. Беккер і Вернон Сміт).
Справедливість поглядів цих учених підтвердила саме життя. До речі, в Західній Європі і США нікому не приходило в голову забороняти ідеї ліберальної економічної школи. Може тому там рівень життя значно вище ?! А може тому, що в школі викладають й економічну теорію основного конкурента Мізеса - Джона Мейнарда Кейнса ?! За рецептами якого доводилася необхідність активного втручання держави в макроекономічне функціонування ринкового господарства.
Українському суспільству ще доведеться навчитися самостійно усвідомлено вибирати економічну модель. Сьогоднішнім школярам - це робити!
С. Лиманов.
а наостанок кілька думок фон Мізеса з роботи 1947 року:

Нацисти швидко освоїли радянські методи. Вони запозичили в Росії: однопартійну систему і панування цієї партії в політичному житті; ключову роль таємної поліції в інтеграції суспільства; концентраційні табори; адміністративне переслідування чи підписання всіх опонентів; усунення сімей підозрюваних і засланців; методи пропаганди; організація братніх партій за кордоном і використання їх для підриву місцевих урядів, для шпигунства і саботажу; використання дипломатичних і консульських служб для підготовки революції і багато іншого. Ніде і ніколи Ленін, Троцький і Сталін не мали більш тямущих і тямущих учнів, ніж нацисти.

Інтелектуальне банкрутство соціалістичного вчення більше не приховати. При всій своїй безпрецедентної непопулярності, соціалізм кінчений. Жоден економіст не може більше сумніватися в його нереализуемости. Сьогодні визнання соціалістичних ідей може означати тільки повне невігластво в галузі економіки. Соціалістичні затвердження також порожні і безпідставні, як висловлювання магів і астрологів.



Немає коментарів: