понеділок, 12 травня 2025 р.

Може вітчизняне суднобудування почати підтримувати?




Наше видання підтримує звернення компанії Нібулон щодо тендеру UA-2025-02-27-007338-a "Закупівля буксира-штовхача для річки Дунай". Тендер проводиться Державним підприємством "Адміністрація морських портів Україні" за фінансуванням Світового банку. Крім компанії "Нібулон" свою пропозицію на тендер подав румунський суднобудівний завод S.C. SEVERNAV S.A.



"Нібулон" в зверненні зауважує, що пропонує судно за $3499000, що значно дешевше румунської пропозиції в $5506670 і що його перемога в тендері це також підтримка вітчизняного суднобудування. Оригінал звернення компанії "Нібулон": https://www.nibulon.com/vidkryte-zvernennia-do-hrupy-svitovoho-banku-shchodo-tendera-ua-2025-02-27-007338-a-v-mezhakh-proiektu-relinc/



Ми поділяємо занепокоєння "Нібулону" тому що з 2019 року українська влада неодноразово демонструвала упереджене ставлення до вітчизняного суднобудування, яке проявлялося і в адміністративно-політичному тиску, і в непрозорому проведенні тендерів на замовлення суден. Тендер АМПУ на замовлення буксиру для Дунаю буде черговою подією, на яку ми закликаємо звернути увагу громадськість, засоби масової інформації і політиків. В даному випадку йде мова навіть не про лобізм, якого так потребує українське суднобудування. Йдеться просто про справедливість і раціональне обрання переможця тендеру.


"Нібулон" пропонує побудування буксиру пр. 121М., яких до повномасштабного вторгнення вже було побудовано 4 одиниці, а включно з буксирами попереднього проєкту 121 – 7 одиниць. Докладно про буксири пр. 121/121М читайте за посиланням: https://shipbuilding.mk.ua/?p=2880

Побудування буксирів завжди було сильною рисою "Нібулона". Можна сказати, що верф для цього і створювалася і одночасно з модернізацією виробництва будувалися перші буксири. "Нібулон" побудував 17 буксирів п'яти різних типів: https://shipbuilding.mk.ua/?p=4948, серед яких є як судна змішаного плавання "ріка-море", так і суто морські буксири. Загалом на верфі "Нібулон", яка є однією з найсучасніших у Європі, в 2014-2024 роках побудовано 44 нових судна: https://shipbuilding.mk.ua/?p=5614




Ми також намагалися розібратися в досвіді і пропозиції конкурента. В тендерній документації S.C. SEVERNAV S.A. наводить лише три судна як свідоцтво сучасного досвіду – одно з них пасажирське річкове судно, друге – танкер-хімовоз (схожий з тим, який будувався на ЧСЗ в 2019 році: https://shipbuilding.mk.ua/?p=1378) і річковий штовхач криголамного типу (в оригіналі - River Push Boat & Ice Breaker).



Теоретично саме третє судно могло б свідчити про досвід підприємства у побудуванні суден такого типу. Однак на сайті SEVERNAV S.A. https://www.severnav.ro/ відсутня інформація про побудування такого судна. Намагання нагуглити про досвід SEVERNAV S.A. в побудуванні буксирів надає інформацію про судна, які будувалися на верфі до 2000 року. Певно чверть століття – це достатня відстань для втрати досвіду. Принаймні Миколаївським суднобудівним заводам, які виводили Україну в ТОП-10 Європейського суднобудування ще в 2005 році, закидають саме це, коли йде мова чи здатні вони на реалізацію таких замовлень.



Зауважимо, що частою відмовою вітчизняним суднобудівним підприємствам, навіть якщо вони мають досвід у побудуванні схожих суден, є відсутність у портфоліо саме визначеного у тендері типу судна. Сподіваємося, що тендерний комітет у даному випадку проявить таку ж принциповість і замовлення отримає українська верф.

Немає коментарів:

Дописати коментар